Artikel top billede

Nils Carlsson er nyudnævnt koncerndirektør i Guava.

Svensk direktør indtager topposten hos Guava

En uge efter, at Brian Mertz Pedersen trådte tilbage som koncerndirektør i online-marketingfirmaet Guava, overtager driftsdirektør Nils Carlsson den øverste post.

Nu skal der svenske hænder til at lede det danske online-marketingsfirma Guava, og hænderne sidder på den hidtidige driftsdirektør, Nils Carlsson.

Koncerndirektør Brian Mertz Pedersen trådte tilbage i starten af oktober efter, at han blev dømt skyldig i kursmanipulation med Guava-aktier.

Skiftet af koncerndirektør får betydning for den fremtidige strategi af Guava. Det fastslår den nye koncerndirektør, Nils Carlsson:

"Brian og jeg har haft to forskellige syn på, hvordan virksomheden skal drives. Brian ville ekspandere meget hurtigt i alle retninger, mens jeg har villet fokusere på søgemaskineoptimering. Samtidig har vi visse forskelligheder i vores temperament."

Nils Carlsson ønsker ikke at uddybe, hvori forskellene ligger.

Han mener til gengæld, at virksomheden har en fordel i kraft af sin størrelse, når det kommer til søgemaskineoptimering.

Hvis man søger på "søgemaskineoptimering" på Google, kommer Guava på en tredjeplads over de virksomheder, der dukker op.

Blodrødt årsregnskab

Nils Carlsson fortæller, at Guava har haft et rigtig dårligt år for deres offline PR-forretning i Guava Communication, som virksomheden har måttet sælge. Guava Communication er en fusion af Cubizz og CPH Group. De to selskaber købte Guava for henholdsvis 37 millioner kroner og 23 millioner kroner i slutningen af 2007.

Nils Carlsson forklarer, at det er udviklingen i Guava Communication, der har givet anledning til bekymring.

"Det er i høj grad vores offline-aktiviteter, det står skidt til med. Vi udvidede alt for meget lige før krisen, og derfor rammer krisen os hårdt, da vi har været nødt til at afskrive en del goodwill."

Guava har i år nedskrevet goodwill for over 100 millioner kroner. I årsregnskabet står der, at goodwill'en primært er udregnet på baggrund af en vurdering af værdier i de mange firmaer, som Guava-koncernen ejer.

Samlet lyder underskuddet for 2009 på 244,7 millioner kroner. Altså større end årets omsætning, der er på 177 millioner kroner.

I 2008 havde Guava ifølge det seneste årsregnskab en omsætning på 220 millioner kroner. Men ifølge årsregnskabet sidste år havde Guava en omsætning på knap 270 millioner kroner. Der er altså "forsvundet" 50 millioner kroner.

Ifølge Nils Carlsson er grunden til denne forskel, at man i 2009-regnskabet har taget omsætningen for Guava Communications, der altså nu er frasolgt, ud af regnskabet for begge år.

Det seneste par år har Guava måtte afskedige en del medarbejdere i Danmark, fortæller Nils Carlsson og tilføler, at indtil videre er spareplanerne stoppet.

"Vi har afskediget over 50 medarbejdere i Danmark det seneste år. Men vi forventer ikke nogen reduktioner i næste regnskabsår," siger den kon koncerndirektør, som optimistisk forventer et sort regnskab næste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere