Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Der er mange kinesiske spillere af World of Warcraft, men kinesiske myndigheder har nu lagt op til, at spillet forbydes. Foto: Ming Ou Lü

Kinesiske myndigheder kæmper om netregulering

Styrelser og minesterier kæmper indbyrdes om hvem, der kan tillade eller forbyde hvad på internettet. En aktuel strid om onlinespillet World of Warcraft sætter endnu engang fokus på kinesisk censur.

Den kinesiske Presse- og Publikationsstyrelse har nedlagt forbud mod et af verdens største onlinespil, World of Warcraft.

Den kinesiske styrelse har begrundet afgørelsen med, at firmaet NetEase, der står for distributionen af onlinespillet i Kina, uden samtykke fra styrelsen er begyndt at tage penge for tjenesten samt registrere nye spillere.

"På grund af det har den kinesiske Presse- og Publikationsstyrelse besluttet at returnere ansøgningen om at drive World of Warcraft og afslutte behandlingen af denne," skriver den kinesiske Presse- og Publikationsstyrelse i en pressemeddelelse.

Samtidig advarer Presse- og Publikationsstyrelsen mod, at selskabet forsætter driften af onlinespillet, og styrelsen vil om nødvendigt lukke for selskabets internetadgang, hvis driften forsætter.

Men på et pressemøde kort tid efter annoncerede det kinesiske kulturministerium, at NetEases administration af World of Warcraft er fuldt lovlig, og at pressemeddelelsen fra Presse- og Publikationsstyrelsen må stå for styrelsens egen regning.

NetEase, der er noteret på den amerikanske teknologibørs Nasdaq, blev ellers godkendt af det kinesiske kulturministerium til at drive World of Warcraft, 21. juli 2009. Men herefter har firmaet også skullet sende ansøgninger til Presse- og Publikationsstyrelsen.

Forhalet proces

Liu Qiang, der er afdelingschef i det kinesiske Kulturministerium, løfter pegefingeren over for Presse- og Publikationsstyrelsen.

"Kulturministeriet og styrelsen er ikke dommere, vi er begge idrætsudøvere. Dommeren er i sidste ende Statsministeriet," siger Liu Qiang.

Dermed mener Liu Qiang, at Kulturministeriet og Presse- og Publikationsstyrelsen blot skal forvalte de regler, som Statsministeriet er kommet med over for onlinespil.

Samtidig påpeger Kulturministeriet, at Presse- og Publikationsstyrelsen bruger ulovlige metoder, når den truer med at lukke for NetEases internetforbindelse.

"Pressemeddelelsen fra styrelsen er ikke i overensstemmelse med de bestemmelser, som regeringen har fastsat. World of Warcraft fik retten til at fungere efter Kulturministeriets oprindelige godkendelse. Presse- og Publikationsstyrelsen har ikke ansvaret for sanktioner over for World of Warcraft, og det er derfor magtmisbrug," erklærer Li Xiong, politisk statssekretær i Kulturministeriet.

Flere analytikere mener, at Presse- og Publikkationsstyrelsen i flere omgange har forhalet ansøgningerne fra NetEase.

"De her fyre (NetEase, red.) er simpelthen i midten af en magtkamp," siger Adam Krejcik, analytiker hos Roth Capital til Reuters.

Misundelse fra konkurrenter

Flere bloggere spekulerer i, at andre kinesiske onlinespilfirmaer, der har forbindelser i dele af den kinesiske centraladministration, har forsøgt at sætte en kæp i hjulet for den enorme succes, som World of Warcraft har været i Kina.

Udgiveren af World of Warcraft, Activision Blizzard, har været nødt til at agere med en lokal distributør på det kinesiske marked blandt andet på grund af de hårde censurregler, som det kinesiske internet operer under.

Således er der en del ændringer i den kinesiske version af World of Warcraft, herunder at der ikke må optræde knogler af døde spillere. Det har betydet, at der i stedet for skeletter er gravstene, når spillerne falder i kamp.

Men det kan være, at det overhovedet ikke har nogen som helst betydning for de kinesiske spillere af World of Warcraft, om spillet ikke længere må køre i Kina.

For hovedparten af de kinesiske spillere er hoppet over på taiwanesiske servere, der ikke som de kinesiske har nogen begrænsninger.

Det har betydet, at en af de bedste World of Warcraft-klaner i verden, Stars, spiller på en taiwanesisk server snarere end en kinesisk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere