Nokia: Sådan kommer vi videre fra finanskrisen

Selvom finanskrisen har betydet en markant nedgang i resultaterne for Nokia, så er selskabets bedste våben at at se frem i tiden med nye visioner. Læs om dem her.

Artikel top billede

"Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder," siger Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia. Foto: Nokia

De seneste par år har ikke været de letteste for Nokia.

Det har de for så vidt ikke været for ret mange virksomheder, men når man er verdens største mobilproducent med en omsætning på godt 385 milliarder kroner (2008), rammer finanskrisens negative stemning hårdt.

I regnskabet for 2008 var Nokias indtjening styrtdykket med 38 procent i forhold til året før.

Ser man på det seneste kvartalsregnskab for tredje kvartal 2009, står det ednu værre til. Her faldt omsætningen med 19,8 procent i forhold til samme periode året før, og indtjeningen faldt med hele 57,8 procent i forhold til året før.

"Vi lever i en usikker tid, så det her er en turbulent tid for alle i industrien. Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder. Ultimativt ønsker vi, at vores vision skal lykkes," sagde Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia, da han i går talte til 120 journalister fra hele verden til selskabets årlige presseevent i hovedkvarteret Espoo i Finland.

Forbrugerne klar til nye tjenester

Nokia er ikke en virksomhed, der bruger tiden på at ærgre sig over de hårde tider.

For det første rammer krisen bredt - og dermed også de fleste af konkurrenterne (dog ikke Apple med iPhone) - og for det andet er resultaterne trods alt fortsat positive.

At Nokia ikke er et selskab, der står tilbage for en global finanskrise, ses ved, at selskabet i faktisk har øget antallet af ansatte i de senere år, så det nu ligger på 123.347 personer.

Og skal man tro Heikki Norta, har selskabet da også god grund til at opruste.

"Forbrugerne vil have os til at gøre mere end tidligere. De er klar, så vores vision handler ikke længere kun om at connecte people, men om at connecte til de ting og mennesker, der betyder noget - på en intelligent måde," lød det, da Heikki Norta fremlagde Nokias vision frem til 2015

Cloud bliver omdrejningspunktet

Lige som så mange andre virksomheder i it- og telebranchen, skal Nokias visioner findes i skyerne, eller cloud computing, som den noget løst definerede teknologi er døbt.

For Nokias vedkommende handler visionen om at skabe en gigantisk sky af cloud-tjenester, som de hundrede millioner af Nokia-brugere verden over skal have som deres daglige omdrejningspunkt.

Nokia-clouden spænder over alt lige fra selskabets Ovi-tjeneste, hvor man kan downloade applikationer og musik, til finansielle mobil-løsninger og til anvendelse af GPS i sociale tjenester.

"Det særlige ved vores cloud er, at der er en kontekstuel bevidsthed, og at man anvender sensorer," forklarede Heikki Norta med henvisning til, at tjenesterne skal være mere intelligente og intuitive, så de ved, hvor brugeren befinder sig og hvilke behov denne har på et givent tidspunkt.

"Teknologien vil blive meget mere intuitiv. En af de største udfordringer er, hvordan man kan filtrere alle de informationer, man omgives af, så de giver mening for en. Den filtrering vil blive mere intuitiv."

Alle verdensborgere på nettet

En af de meget opsigsvækkende ting ved Nokias vision er, at den tager udgangspunkt i, at alle mennesker på kloden vil have adgang til internettet i 2015.

Nokia peger på, at langt de fleste nye net-brugere vil opleve internettet for første gang via en mobiltelefon, og den situation skal finnerne udnytte til at sikre vækst i fremtiden.

"Når der er vækst og forandring på samme tid, bliver det interessant. Der er helt sikkert mindre vækst, end der var for to år siden, men helt sikkert også mere forandring," forklarede Heikki Norta om Nokias strategi.

"Mange mennesker har peget på en mørk fremtid for internettet, for folk bliver i deres kælder og kun åbner døren for pizzabudet. Vores vision handler om det stik modsatte."

"Vi ser, at vores fysiske placering i stigende grad vil blive beriget af vores digitale identiteter. Forbrugere vil blive skabere (af indhold, red.) i en hidtil uset grad. Grænsen mellem det at være forbruger og det at være leverandør vil blive visket ud," sagde Heikki Norta på pressemødet onsdag.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S