Nokia: Sådan kommer vi videre fra finanskrisen

Selvom finanskrisen har betydet en markant nedgang i resultaterne for Nokia, så er selskabets bedste våben at at se frem i tiden med nye visioner. Læs om dem her.

Artikel top billede

"Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder," siger Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia. Foto: Nokia

De seneste par år har ikke været de letteste for Nokia.

Det har de for så vidt ikke været for ret mange virksomheder, men når man er verdens største mobilproducent med en omsætning på godt 385 milliarder kroner (2008), rammer finanskrisens negative stemning hårdt.

I regnskabet for 2008 var Nokias indtjening styrtdykket med 38 procent i forhold til året før.

Ser man på det seneste kvartalsregnskab for tredje kvartal 2009, står det ednu værre til. Her faldt omsætningen med 19,8 procent i forhold til samme periode året før, og indtjeningen faldt med hele 57,8 procent i forhold til året før.

"Vi lever i en usikker tid, så det her er en turbulent tid for alle i industrien. Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder. Ultimativt ønsker vi, at vores vision skal lykkes," sagde Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia, da han i går talte til 120 journalister fra hele verden til selskabets årlige presseevent i hovedkvarteret Espoo i Finland.

Forbrugerne klar til nye tjenester

Nokia er ikke en virksomhed, der bruger tiden på at ærgre sig over de hårde tider.

For det første rammer krisen bredt - og dermed også de fleste af konkurrenterne (dog ikke Apple med iPhone) - og for det andet er resultaterne trods alt fortsat positive.

At Nokia ikke er et selskab, der står tilbage for en global finanskrise, ses ved, at selskabet i faktisk har øget antallet af ansatte i de senere år, så det nu ligger på 123.347 personer.

Og skal man tro Heikki Norta, har selskabet da også god grund til at opruste.

"Forbrugerne vil have os til at gøre mere end tidligere. De er klar, så vores vision handler ikke længere kun om at connecte people, men om at connecte til de ting og mennesker, der betyder noget - på en intelligent måde," lød det, da Heikki Norta fremlagde Nokias vision frem til 2015

Cloud bliver omdrejningspunktet

Lige som så mange andre virksomheder i it- og telebranchen, skal Nokias visioner findes i skyerne, eller cloud computing, som den noget løst definerede teknologi er døbt.

For Nokias vedkommende handler visionen om at skabe en gigantisk sky af cloud-tjenester, som de hundrede millioner af Nokia-brugere verden over skal have som deres daglige omdrejningspunkt.

Nokia-clouden spænder over alt lige fra selskabets Ovi-tjeneste, hvor man kan downloade applikationer og musik, til finansielle mobil-løsninger og til anvendelse af GPS i sociale tjenester.

"Det særlige ved vores cloud er, at der er en kontekstuel bevidsthed, og at man anvender sensorer," forklarede Heikki Norta med henvisning til, at tjenesterne skal være mere intelligente og intuitive, så de ved, hvor brugeren befinder sig og hvilke behov denne har på et givent tidspunkt.

"Teknologien vil blive meget mere intuitiv. En af de største udfordringer er, hvordan man kan filtrere alle de informationer, man omgives af, så de giver mening for en. Den filtrering vil blive mere intuitiv."

Alle verdensborgere på nettet

En af de meget opsigsvækkende ting ved Nokias vision er, at den tager udgangspunkt i, at alle mennesker på kloden vil have adgang til internettet i 2015.

Nokia peger på, at langt de fleste nye net-brugere vil opleve internettet for første gang via en mobiltelefon, og den situation skal finnerne udnytte til at sikre vækst i fremtiden.

"Når der er vækst og forandring på samme tid, bliver det interessant. Der er helt sikkert mindre vækst, end der var for to år siden, men helt sikkert også mere forandring," forklarede Heikki Norta om Nokias strategi.

"Mange mennesker har peget på en mørk fremtid for internettet, for folk bliver i deres kælder og kun åbner døren for pizzabudet. Vores vision handler om det stik modsatte."

"Vi ser, at vores fysiske placering i stigende grad vil blive beriget af vores digitale identiteter. Forbrugere vil blive skabere (af indhold, red.) i en hidtil uset grad. Grænsen mellem det at være forbruger og det at være leverandør vil blive visket ud," sagde Heikki Norta på pressemødet onsdag.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job