Rimelighed bag kåring af bedste it-arbejdsplads?

Fem skarpe: Danmarks bedste arbejdspladser er blevet kåret. Hvorfor ikke de dårligste? Og hvorfor skal man betale for at være med? Se hvad Kim Møller fra Great Place to Work svarer.

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

De danske it-virksomheder er atter blevet målt og vejet af Great Place to Work Institute, der kårer it-branchens bedste arbejdspladser.

Kim Møller, direktør for Great Place to Work Institute Danmark. I foretager en undersøgelse af Danmarks bedste arbejdspladser, men hvorfor offentliggør I ikke også dem, der bliver dårligst placeret?

"Vi offentliggør ikke, hvem det er, og det gør vi ikke, fordi vores ærinde er at inspirere arbejdspladser.

Vi tror ikke, det er inspirerende at hænge nogen ud. Vi tror, det er inspirerende at høre om nogen, der har gjort det rigtig godt og høre, hvad det er, de har gjort, der er godt. Vores mission er at være med til at fremme gode arbejdspladser, og det tror jeg ikke, man gør ved at hænge nogen ud."

For et bedre samfund

I skriver på hjemmesiden, at I arbejder for et bedre samfund ved at hjælpe virksomheder til at blive bedre. Er det så ikke de dårligst placerede, der netop skal frem i lyset?

"Nej, for hvis man gik ind på den tankegang og sagde, at man ville jagte de dårligste arbejdspladser og hænge dem ud, så ville de garanteret slet ikke være at finde blandt dem, vi arbejder med.

Dem, vi arbejder med, er dem, der gerne vil være gode, og dem, der er halvgode. De rigtigt dårlige arbejdspladser kunne aldrig finde på at komme i nærheden af det her. "

Er det ikke et problem?

"Jeg synes, vi har en legitimitet, når vi snakker de bedste arbejdspladser.

De gode arbejdspladser vil gerne teste sig selv af på det her.

Vi undersøger jo ikke alle arbejdspladser i landet, og vi er ligeglade, for langt den største del synes ikke selv, de er særligt gode og har ingen ambitioner om at blive det. Og fint nok, så lad dem være.

Det eneste, vi kan gøre, er måske at gøre dem lidt misundelige, når vi viser dem, hvad man kan få ud af at være en god arbejdsplads. "

De dårlige er slet ikke med

Virksomhederne betaler for at blive undersøgt. Kan man så ikke frygte, at de virksomheder, der ved, at de har et problem, ikke bliver undersøgt?

"Jo, det kan man være helt sikker på. Det behøver man ikke engang frygte.

Det synes jeg ikke er noget problem i forhold til at finde de bedste - for de bedste stiller op. Det, vi laver, ser vi mest som et udviklingsværktøj og kun i anden omgang som en konkurrence. "

Hvordan kan I vurdere virksomhederne objektivt og kritisk, når de betaler for det?

"Man betaler os for at lave et stykke arbejde, fordi nogen skal betale os for at lave arbejdet.

Vi vurderer dem jo ikke i forhold til nogen, der ikke betaler. Det er ikke sådan, at jo mere de betaler, jo mere kærligt ser vi på dem.

Alle, der er med i det her betaler - og betaler det samme, og det er dem, vi vurderer i forhold til hinanden. Vi vurderer ikke dem, der ikke betaler.

Jeg vil tværtimod sige, at hvis man havde stærkt varierende priser, så ville man måske kunne sige, hvilken kunde, man bedst kunne lide.

Men de betaler alle sammen det samme, og vi holder lige meget af dem. Dem, som ikke betaler, dem kigger vi slet ikke på."

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil