Fujitsu-teknologi gør din sushi god - se her hvordan

Klima-it: Fujitsu er blevet betegnet som verdens grønneste virksomhed. Vi har mødt selskabets miljøchef. Læs her, hvordan Fujitsu-teknologi er med til smække bedre sushi på bordet.

Artikel top billede


Ris er for Japan, hvad mel er for Danmark.

I Japan bruger landmændene et GPS-baseret system til at overvåge rismarkerne. Systemet holder styr på modningsprocessen af risplanterne, der i bestemte faser af væksten har forskelligt indhold af protein.

At kende mængden af proteinholdet i ris, har stor betydning for kvaliteten af japanernes yndlingsrisbrændevin, sake.

Højt proteinindhold giver sød sake, lavt indhold giver en mere tør variation, forklarer Atsuhisa Takahashi, som er præsident for Fujitsus globale miljøaktiviteter.

Fujitsu-topchefen i København

Det er ingen overdrivelse, at hele verden er samlet i København i disse dage, og således har også en af it-verdenens topchefer for den japanske it-gigant fundet vej til dronningens København.

Han skal blandt andet tale om Fujitsus indsats på miljøområdet ved en IDC-konference, men tager sig også tid til en lille snak med Computerworld.

Det var egentlig slet ikke sake eller sushi, han ville fortælle om.

Men de japanske fiskere får altså tilfældigvis hjælp af Fujitsu-teknologi i form af et system, der overvåger og måler plankton-indholdet i havet omkring Japan, og leder fiskerne til de mest gunstige fangststeder.

Dermed spares der brændstof og CO2, både når der dyrkes ris og fanges fisk til ørigets nationalretter.

Tilbage til 1990

"Fujitsu har taget miljøet alvorligt, lige siden vi blev grundlagti 1935," siger Atsuhisa Takahashi.

I dag er et af målene formuleret i virksomhedens Green Policy Innovation, hvor Fujitsu vil hjælpe sine kunder og det omgivende samfund med at nedbringe det globale CO2-udslip med 11.000 tons frem til 2021, hvilket angiveligt skulle svare til den samlede CO2-udledning fra et land som Luxemburg.

Et andet indsatsområde er forskning på Fujitsus laboratorier, der har udviklet en ny generation af transistorer, der minimerer strømtab og energiforbrug på servere. Fujitsu Laboratories er budgetmæssigt verdens tredjestørste it-forskningscenter.

Internt i den japanske it-kæmpe, der alene i Japan beskæftiger 100.000 mennesker, er klimamålet at bringe CO2-udledingen ned på det, den var i 1990 inden udgangen af 2012, forklarer Atsuhisa Takahashi.

"Men vores væsentligste bidrag i kampen mod klimaforandringer og CO2 er alt det, vi kan hjælpe vores kunder med i form af intelligente informations- og kommunikationsløsninger," siger han.

Klimakamp gavner alle

Klimatopmødet i København er et tilløbsstykke for verdens politikere. De beslutninger, der forventes at blive truffet ved COP15 får betydning for alle mennesker på hele kloden.

Beslutningerne får i høj grad også betydning for verdens virksomheder, uanset hvilken industri, de opererer indenfor.

"Alle industrier har fordel af en orkestreret klima- og miljøindsats," mener Atsuhisa Takahashi, måske lige bortset fra olieindustrien.

Om beslutningerne fra den store forsamling af statsledere og embedsfolk fra hele verden også vil resultere i en konkret positiv hensyntagen til mulighederne for at løse klimaproblemer med it-løsninger, er han mere usikker på.

"Jeg er ikke politiker, men jeg tror ikke, at alle de forsamlede har forstået, hvor vigtig it er for at løse disse problemer. Men desultatet af COP15 vil nok blive et rammeværk, som verdens lande kan arbejde ud fra," siger Atsuhisa Takahashi.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S