Ny Bluetooth-standard kan sænke dit strømforbrug

Version 4.0 af Bluetooth-standarden muliggør et langt lavere strømforbrug og dermed øgede anvendelsesmuligheder for den trådløse teknologi.

Artikel top billede

De fleste af os kender Bluetooth-teknologien fra det trådløse headset eller keyboard, men en ny standard, version 4.0, skal ændre det billede.

"…vi lukker hullet mellem de flere end 4,6 milliarder mobiltelefoner, der er i verden i dag, og de utallige nye enheder, der vil blive skabt inden for sundhed, fitness, hjemme-underholdning, sensorer og markedet for intelligente energisystemer," skriver Mike Foley, direktør i interesseorganisationen Bluetooth Special Interest Group, i et blogindlæg.

Bluetooth Core Specification Version 4.0, som standarden hedder, kommer blot 10 måneder efter, at version 3.0 blev annonceret, men mens den har fokus på høje hastigheder, så vil den nye 4.0 være oplagt i de situationer, hvor strømforbruget er det vigtigste.

Det er ikke mindst inden for sundhed, sikkerhed og hjemme-underholdning, at den nye Bluetooth-standard vil kunne få betydning.

Plads til forbedringer

Mike Foley forklarer i sit blogindlæg, at selvom Bluetooth altid har været en trådløs teknologi med et lavt energiforbrug, så har der været plads til forbedringer.

"Men at skabe en trådløs teknologi, der fungerer på den made, som forbrugerne forventer og fortjener, og som kan køre på et 'button cell' batteri, er ekstremt kompliceret. Det er faktisk derfor, at disse fremtidens hjem, sensor-agtige applikationer er blevet diskuteret i årevis, men endnu ikke har været helt opnåelige," forklarer Mike Foley fra Bluetooth Special Interest Group, der blandt andet organiserer virksomheder som Intel, Nokia og Microsoft.

Bluetooth i alting

Den nye lav-energi Bluetooth-standard vil blive udmøntet i to forskellige varianter:

En dual-mode variant , der kan understøtte både almindelige hastigheder og høje hastigheder samtidig med et lavt energiforbrug, og en single-mode-variant, hvor energiforbruget er det altafgørende.

Chips i single-mode vil blandt andet blive anvendt i skridttællere og bilnøgler.

"… vi har givet designerne de redskaber, de har brug for, for at kunne udvikle stort set enhver form for trådløs løsning, som deres hjerte ønsker," lyder det fra Mike Foley, der forventer, at de første produkter med ekstra lavt energi-forbrug vil nå forbrugerne allerede næste sommer.

"Alt i dit PAN (Personal Area Network), fra hjulene på din bil til skoene på dine fodder, kan nu live tilsluttet og kommunikere."

Den nye 4.0-standard annonceres få dage efter, at en rapport fra ABI Reseach forudså, at Bluetooth som teknologi går en lys fremtid i møde.

Bluetooth er dog langt fra den eneste trådløse teknologi på vej frem, også WiFi og senest peer-to-peer teknologien WiFi Direct stiger i popularitet.

Navnenyt fra it-Danmark

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S

Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S