Artikel top billede

Oracle jager storkunde væk med licenskrav

Oracles million-store ekstraregning for licenser til Post Danmark tyder på, at databaseleverandøren slet ikke er interesseret i at beholde sin gamle kunde, mener ekspert.

"Ser man isoleret på adfærden, tyder det ikke på, at Oracle er interesseret i at fortsætte samarbejdet."

Sådan lyder vurderingen fra CBS-lektor Henrik Merkelsen, som er ekspert i kommunikation og krisestyring.

"Man bør generelt ikke holde så hårdt på sin ret, hvis det er en kunde, man ønsker at beholde. Men Oracle kan jo også bare have klokket i det."

Baggrunden for det eventuelle klokkeri, er den tocifrede millionregning, som Oracle, ifølge Version 2, har sendt til Post Danmark og det svenske Posten AB.

De to virksomheders fusion sidste år affødte navnet Posten Norden AB, og det navneskifte har udløst en ekstraregning for licenser fra Oracle på 12 procent af det beløb, som virksomheden har Oracle-licenser for. En betaling, som den fusionerede postvirksomhed angiveligt ikke får noget som helst ud af.

Posten AB har gennem tiden købt Oracle-licenser for et trecifret millionbeløb.

Overpriser tager man kun én gang

"Vil man bevare den gode kunderelation, skal man ikke tage overpriser. Kuponhæfterne kan jo heller ikke sælge et sæt kobbergryder til 200 kroner til den samme kunde mere end en gang. Så har folk opdaget, at det er noget skidt," siger Henrik Merkelsen, som understreger, at han ikke kender detaljerne i sagen mellem Posten og Oracle.

Hvis man satser på en varig kunderelation, skal både køber og sælger kunne leve med handlen.

"Rent adfærdsmæssigt ser det ikke ud til, at Oracle er interesseret i at beholde sin kunde," siger Henrik Merkelsen.

Han peger til gengæld på, at når man underskriver en kontrakt, så fanger bordet. Det gælder for virksomheder såvel som private.

"Men det lyder som om, at licensbetingelserne tilgodeser Oracle i langt højere grad end deres kunde," siger han.

Ifølge Version 2 har Posten AB allerede afvist Oracles nye tilbud på den såkaldte name change-afgift, der efter en halvering stadig er et tocifret millionbeløb.

"Derfor har vi truffet beslutningen om, at vi enten migrerer til IBM DB2 eller til SAP's indbyggede database. Det har vi meddelt Oracle, som så har tilbudt at halvere afgiften," siger Michael Ørnø, chef for it-drift i Posten Norden AB til Version 2.

Fornuftig østersstrategi

Oracles kommunikationschef, Anders Lund Rendtorff, meddeler Computerworld, at man ikke ønsker at kommentere sagen på nuværende tidspunkt.

Og det er ifølge Henrik Merkelsen en fornuftig strategi.

"Nu er historien jo ude i pressen, så dermed er der en spiller mere at forholde sig til. Derfor er det fornuftigt at holde eventuelle forhandlinger internt mellem de to virksomheder, hvis Oracle gør sig håb om at beholde kunden."

Computerworld fortalte før jul om en anden sag om Oracle-licenser, hvor databaseleverandøren på lignende vis lagde ud med et meget stort krav for manglende licenser i Vejdirektoratet.

Det store krav er i dag afløst af et betydeligt mindre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere