Artikel top billede

Derfor skal du ALTID teste indholdet på dit site

Klumme: Fakta taler tydeigere end subjektive holdninger, og derfor er analyseværktøjer en værdifuld nøgle til at forstå dine kunders ønsker. Se her, hvordan du gør.

Viden om og indsigt i kundernes adfærd på dit website på baggrund af fakta er det stærkeste udgangspunkt for at øge den forretningsmæssige værdi af dit website.

Med andre ord - øge antallet af ønskede konverteringer.

Med et webstatistiksystem måler du løbende, hvor effektivt dit website er til at drive konverteringer.

Men webstatistik fortæller dig ikke, hvordan du kan gøre indholdet på dit website endnu mere effektivt.

Test løbende dit indhold

Den viden kan derimod opnås ved løbende at lave test af indholdet på dit website.

Der findes i dag værktøjer som eksempelvis Google Website Optimizer (gratis!), som gør dig i stand til hurtigt og enkelt at teste et eller flere elementer af et websites indhold på dine brugere, mens websitet er live.

Det kunne for eksempel være i forbindelse med et re-design af dit website, hvor der er tvivl om, hvorvidt du skal bruge et forsidefoto fremfor et andet.

Her kan du lade 10 procent af dine besøgende bliver mødt af fotoversion 1, mens de resterende møder fotoversion 2.

Med testværktøjet kan du nu måle, hvilken af de to versioner, der konverterer bedst og så vælge den løsning som den endelige.

Det kunne også være placeringen eller farven på en knap, en alternativ navigation eller forskellige budskaber, du gerne vil have testet.

Oplagt, enkel og billig

En sådan test kaldes en A/B-test, mens en tilsvarende test af flere elementer på en side samtidig kaldes en multivariate test og i den digitale verden er test som disse en af de mest oplagte, enkle og billigste veje til at øge det forretningsmæssige udbytte af dit website.

Og ikke mindst en af de mest effektive metoder til at eliminere at subjektive holdninger bestemmer, hvad der er rigtigt. En situation som, jeg tror, alle kan nikke genkendende til.

Test, eksperimentér, ja ligefrem leg dig frem til, hvad der bedst driver dine kunder til at konvertere.

Det fantastiske i den digitale verden er netop, at vi hurtigt kan justere vores elementer og så teste dem for at se, hvad der virker bedst.

Vi kan nemt og hurtigt afprøve ideer og næsten lege os frem til de bedste løsninger.

For hvem ved bedre end dine kunder?

Derfor skal du måle

Det drejer sig nemlig ikke om din eller chefens mening.

Det kan kun dreje sig om, hvad dine kunder reelt gør.

Det er trods alt dem, der lægger de kroner i jeres kasse, som i sidste ende betaler både din og din chefs løn.

Viden, der bliver hentet fra løbende optimeringstest, kommer altså sammen med andre videnskilder, både eksterne og interne, til at drive beslutningsprocessen.

Du får indsigt på baggrund af mange personers faktiske adfærd på dit website og ikke på en enkelt persons mening.

Selv de erfarne kan kun gætte

Hvor erfaren og dygtig den person end måtte være, så vil personen kun kunne gætte på, hvad der virker.

Facts er sværere at feje af bordet, og med fakta, der stammer fra test, kan du få de argumenter, der skal til for at få ørenlyd på direktionsgangen og forhåbentlig bane vejen for eliminering af det, vi kalder HIPPO-effekten, hvor det er Highest Paid Person's Opnion, som bestemmer.

For hvad er det værste, der kan ske? At ens egen mening bliver ligegyldig, hvis en test viser, at et alternativ til din mening giver - mere mening?

Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere