BullGuard-opdatering lammede pc'er

Pc'er crashede på stribe, da brugerne i weekenden opdaterede deres virusbeskyttelse fra BullGuard. Virksomheden opfordrer folk til at henvende sig og få hjælp.

Artikel top billede

Der var panik på lørdag eftermiddag. Ikke kun hos sikkerhedsvirksomheden BullGuard, men i lige så høj grad hos virksomhedens kunder.

En opdatering gik galt, og lammede brugere med pc'er, der kører 64-bit-versionen af Windows.

"Det drejer sig om nogle få hundrede brugere. 32-bit-versionen er heldigvis stadig mest udbredt," siger Claus Villumsen, CTO i BullGuard.

BullGuard bruger BitDefender-antivirus i sine sikkerhedsprodukter, og modtager virus-signaturer fra BitDefender, når de kommer derfra. De sendes videre til BullGuards kunder.

"I lørdags kommer der så en signatur, der blokerer en række filer, blandt andet nogle Windows-systemfiler og også BullGuards egne filer. Det, man i branchen, kalder en falsk positiv."

Det var en Trojan.FakeAlert

Det er en signatur, der identificerer 'rigtige' filer som virus, her i form af en såkaldt Trojan.FakeAlert.

"Det burde ikke kunne ske, så vi skal finde ud af, hvordan vi undgår det i fremtiden. Det er utrolig ubehageligt, når kunderne har de her problemer, og vi vil gøre alt for at hjælpe dem tilbage på ret køl," siger Claus Villumsen, og understreger, at BullGuard og BitDefender arbejder på at opklare årsagen til fejlen.

Han forklarer, at hvis de kunder, der oplevede uregelmæssigheder, da de hentede opdateringen, ikke havde genstartet deres pc, men havde ladet den blive på nettet, var fejlen blevet rettet automatisk af BullGuard.

"Jeg ville sikkert også selv prøve at genstarte maskinen i den situation. Men det havde været bedre at lade være, for en række af systemfilerne kom i karantæne, og så kan de ikke findes ved opstart. Vi vil meget gerne have fat i de kunder, der stadig har problemer. Så skal vi hjælpe dem med at fjerne systemfilerne fra karantænen," siger Claus Villumsen.

Der var globalt 8.800, som opdaterede i den 40-minutters periode, hvor denne falske signatur var live, oplyser Claus Villumsen.

"Jeg ved ikke præcis hvor mange, der fik problemer. De kunder, der har været hårdt ramt, har jo haft svært ved at komme online igen, og dermed i kontakt med os. Jeg vil opfordre dem til at benytte vores live-chat, der er bemandet fra 8 til 21," siger Claus Villumsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil