Artikel top billede

Ekspert: Skyline svigtede kunder med urealistisk opgradering

Den nedbrudsramte internetudbyder Skyline har valgt at udskifte sit telenet på en højest udsædvanlig måde, og det er gået udover kunderne, siger en teleekspert.

Nedbruddet hos internetudbyderen Skyline skyldes, at selskabet har valgt en højest udsædvanlig fremgangsmåde, da den skulle udskifte sit netværk.

Det vurderer teleanalytiker Torben Rune, fra rådgivningsvirksomheden Netplan.

Skyline forsøgte at udskifte hele sit netværk i løbet af én dag, men udskiftningen endte i stedet med at tage fire dage.

I hele perioden måtte en stor del af Skylines kunder undvære internettet, og virksomhedens telefonsupport var også ude af drift.

"Det er helt usædvanligt og meget ugunstigt overfor kunderne at udskifte et helt netværk på en dag. Det er en stor opgave at løse på en gang, og det er ikke en situation, som jeg vil ønske for nogen teleoperatør," siger Torben Rune.

Den eneste mulighed?

Derfor vurderer han, at Skyline sandsynligvis ikke har haft mulighed for at udskifte netværket på andre måder.

Enten fordi det nye opgraderede udstyr ikke er i stand til at fungere på samme net som det gamle udstyr, eller fordi licenserne til det gamle udstyr har været tæt på udløbsdatoen.

Skyline har forklaret den problematiske proces med, at montørarbejdet har været hæmmet af dårligt vejr og montører, der er blevet kaldt tidligt ned fra maste-arbejdet.

Torben Rune anerkender, at dårligt vejr kan være en gyldig grund, og at der er nogle restriktioner, som betyder, at montørerne ikke må arbejde i masterne efter solnedgang.

"Men det virker alligevel urealistisk, når man tror, at man kan gennemføre en så stor udskiftning på så kort tid. Og jeg forstår ikke, hvorfor man så ikke har valgt at gennemføre det en dag, hvor forholdene er bedre. Der må have været nogle meget tungvejende grunde til, at man har haft så travlt," siger Torben Rune.

"Vi valgte den bedste løsning"

Men Michael Vinter, der er teknisk direktør hos Skyline, afviser dog, at den valgte fremgangsmåde er ugunstig overfor kunderne.

Han forklarer, at det nye netværksudstyr ikke er kompatibelt med det gamle udstyr, som Skyline har overtaget fra det konkursramte Danske Telecom.

"Derfor er jeg overbevist om, at kunderne var blevet ramt af flere driftsforstyrrelser, hvis netværket var blevet udskiftet løbende over flere måneder," siger han.

Michael Vinter fastholder desuden, at virksomheden havde været i stand til at udskifte hele nettet i løbet af lørdagen, hvis montør-arbejdet ikke var blevet påvirket af dårligt vejr.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere