120 millioner europæere shopper på internettet, men kun syv procent af handlen foregår over grænserne, viser en rapport fra EU-Kommissionen.
Det er dog ikke Danmarks skyld, at den online-baserede grænsehandel er så beskeden, for 23 procent af danskerne køber varer i udlandet, kun overgået af de 38 procent fra Luxemburg.
De nordiske lande topper listen med 91 procent internet-brugere, der inden for det seneste halve år har købt varer på nettet.
Til sammenligning online-handlede kun 10 procent af netbrugerne i Grækeland, Italien, Portugal, Cypern og Estland.
Unge anmelder på sociale medier
I Danmark er der stor forskel på, hvordan de unge og ældre gebærder sig, når de skal købe varer online.
De unge bruger masser af tid på nettet, inden de beslutter sig for at købe et nyt tv, biografbilletter, tøj og andre forbrugsvarer. To tredjedele af unge mellem 15 og 22 år bruger således de sociale medier, anmeldelser, ratings og blogs til at undersøge et produkt, før de køber det.
Kun en fjerdedel af folk over 35 år bruger de muligheder, inden de placerer en ordre hos en online-handlende.
Undersøgelsen af forbrugsmønstrene er udarbejdet af web-firmaet EPiServer, der sammen med analyseinstituttet Cint har stillet 1.074 danskere i alderen 18 til 65 en række spørgsmål.
Unge kræver åbenhed
Netop forbrugernes mulighed for at give produkter og online-butikker karakterer, bliver mere og mere vigtig, mener Michael Kølle, som er EPiServes danske landechef.
"Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer er født i den digitale tidsalder, og kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet, og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold," han.
En femtedel af de yngste forbrugere siger, at de gerne vil kunne komme i direkte dialog med virksomhederne i form af en online chatservice. Det er kun vigtigt for syv procent af de, der er over 35 år, viser undersøgelsen.