Europæisk e-handel er et lokalt fænomen

Europæerne elsker at shoppe på nettet. Men de foretrækker at holde e-handlen inden for deres eget lands grænser.

Artikel top billede

120 millioner europæere shopper på internettet, men kun syv procent af handlen foregår over grænserne, viser en rapport fra EU-Kommissionen.

Det er dog ikke Danmarks skyld, at den online-baserede grænsehandel er så beskeden, for 23 procent af danskerne køber varer i udlandet, kun overgået af de 38 procent fra Luxemburg.

De nordiske lande topper listen med 91 procent internet-brugere, der inden for det seneste halve år har købt varer på nettet.

Til sammenligning online-handlede kun 10 procent af netbrugerne i Grækeland, Italien, Portugal, Cypern og Estland.

Unge anmelder på sociale medier

I Danmark er der stor forskel på, hvordan de unge og ældre gebærder sig, når de skal købe varer online.

De unge bruger masser af tid på nettet, inden de beslutter sig for at købe et nyt tv, biografbilletter, tøj og andre forbrugsvarer. To tredjedele af unge mellem 15 og 22 år bruger således de sociale medier, anmeldelser, ratings og blogs til at undersøge et produkt, før de køber det.

Kun en fjerdedel af folk over 35 år bruger de muligheder, inden de placerer en ordre hos en online-handlende.

Undersøgelsen af forbrugsmønstrene er udarbejdet af web-firmaet EPiServer, der sammen med analyseinstituttet Cint har stillet 1.074 danskere i alderen 18 til 65 en række spørgsmål.

Unge kræver åbenhed

Netop forbrugernes mulighed for at give produkter og online-butikker karakterer, bliver mere og mere vigtig, mener Michael Kølle, som er EPiServes danske landechef.

"Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer er født i den digitale tidsalder, og kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet, og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold," han.

En femtedel af de yngste forbrugere siger, at de gerne vil kunne komme i direkte dialog med virksomhederne i form af en online chatservice. Det er kun vigtigt for syv procent af de, der er over 35 år, viser undersøgelsen.

Læses lige nu

    Digitaliseringsstyrelsen

    Erfaren IT-profil til videreudvikling af MitID

    Københavnsområdet

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil