Artikel top billede

Europæisk e-handel er et lokalt fænomen

Europæerne elsker at shoppe på nettet. Men de foretrækker at holde e-handlen inden for deres eget lands grænser.

120 millioner europæere shopper på internettet, men kun syv procent af handlen foregår over grænserne, viser en rapport fra EU-Kommissionen.

Det er dog ikke Danmarks skyld, at den online-baserede grænsehandel er så beskeden, for 23 procent af danskerne køber varer i udlandet, kun overgået af de 38 procent fra Luxemburg.

De nordiske lande topper listen med 91 procent internet-brugere, der inden for det seneste halve år har købt varer på nettet.

Til sammenligning online-handlede kun 10 procent af netbrugerne i Grækeland, Italien, Portugal, Cypern og Estland.

Unge anmelder på sociale medier

I Danmark er der stor forskel på, hvordan de unge og ældre gebærder sig, når de skal købe varer online.

De unge bruger masser af tid på nettet, inden de beslutter sig for at købe et nyt tv, biografbilletter, tøj og andre forbrugsvarer. To tredjedele af unge mellem 15 og 22 år bruger således de sociale medier, anmeldelser, ratings og blogs til at undersøge et produkt, før de køber det.

Kun en fjerdedel af folk over 35 år bruger de muligheder, inden de placerer en ordre hos en online-handlende.

Undersøgelsen af forbrugsmønstrene er udarbejdet af web-firmaet EPiServer, der sammen med analyseinstituttet Cint har stillet 1.074 danskere i alderen 18 til 65 en række spørgsmål.

Unge kræver åbenhed

Netop forbrugernes mulighed for at give produkter og online-butikker karakterer, bliver mere og mere vigtig, mener Michael Kølle, som er EPiServes danske landechef.

"Virksomheder, der ikke har en online-shop, hvor forbrugere kan anmelde produkterne, risikerer at tabe fremtidens vel nok vigtigste marked. De yngre generationer er født i den digitale tidsalder, og kræver en høj åbenhed fra virksomheder på nettet, og baserer en stor del af deres købsbeslutninger på brugergenereret indhold," han.

En femtedel af de yngste forbrugere siger, at de gerne vil kunne komme i direkte dialog med virksomhederne i form af en online chatservice. Det er kun vigtigt for syv procent af de, der er over 35 år, viser undersøgelsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere