Sådan skal it redde kommuner fra Løkkes spareplan

It er en af de vigtigste redningskranse, når kommunerne i de kommende år skal stramme livremmen særdeles langt ind. Læs her, hvordan kommunaldirektørerne vil bruge it som spare-værktøj.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint. (Foto: Torben Klint)

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) var i går i en lang række medier efter regeringens halvårlige seminar og forklare, at kommunerne kan se frem til besparelser i forbruget på trekvart procent om året i 2012 og 2013.

Det svarer til, at kommunerne skal file fire milliarder kroner af forbruget, hvilket samtidig kan koste op mod 8.000 kommunalt ansatte jobbet.

Sideløbende med regeringens seminar og heftige spareplan holder Kommunernes Landsforening (KL) i disse dage sin direktionskonference i Bella Center, hvor de kommunale direktioner flere gange har fastslået, at informationsteknologi bliver en af de vigtigste løftestænger, når livremmen skal spændes ind.

"I 2015 og fremover skal vi have frigjort mindst en milliard kroner via øget digitalisering," siger centerchef Jakob Aagaard Harder fra KL's Center for Borgerbetjening og IT-politik til Computerworld.

Men allerede inden for de næste par år skal digitaliseringen bidrage "mærkbart" til besparelserne, forklarer Jakob Aagaard Harder.

Forretning før infrastruktur

Kommunerne erkender, at sparekravene ikke kun kan nås ved at høste de lavthængende frugter, når kommunaldirektørerne i går og i dag er i gang med at drøfte en fælles kommunal digitaliseringsstrategi.

Kommunaldirektionerne er derfor villige til at gå endnu længere for at få banket den nødvendige it-strategi på plads.

Strategien bliver udfærdiget ved, at alle de tunge kommunale områder som børne-, social-, beskæftigelses- og det tekniske område samt det tværgående borgerservice-område har bidraget til strategiplanen med hver deres forslag til, hvordan man kan optimere forretningsprocesserne.

For kommunerne vil i første omgang optimere deres forretningsprocesser uden at skele særskilt til it-driften, som ellers har været kongstanken bag Statens IT.

"Vi har valgt at starte vores digitaliseringsstrategi der, hvor der er store penge at hente, nemlig på forretningsprocesserne. Konsolidering af driften skal nok komme på plads på et senere tidspunkt," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger, at KL sideløbende med sin digitaliseringsstrategi også har fokus på drift- it-infrastrukturen, hvor foreningen tidligere har vist stor interesse for eksempelvis cloud computing.

Borgerne skal til tasterne

De kommunale direktører har udpeget selvbetjening som et af de helt store forretningsområder, hvor der for alvor kan spares penge ved borgerne hjælper sig selv, når de skal i kontakt med kommunen.

"Og kommunerne er klar til at hjælpe de borgere, der har svært ved de digitale muligheder" siger Jakob Aagaard Harder.

Set i det lys er Københavns Kommunes strategi med, at op mod 40 procent af borgerne i 2013 er selvhjulpne på nettet, et meget interessant projekt.

For Københavns Kommune regner med, at den kan spare omkring 26 millioner kroner i 2013, når københavnerne er mere selvbetjente.

"Det tal kan man gange med 10, og så vil potentialet for alle landets kommuner ikke være helt skævt," forklarer Jakob Aagaard Harder.

Han fremhæver, at kommunernes fælles mål i strategien er, at 30 procent af alle borgernes henvendelser er digitale i 2012. Det tal skulle gerne op og runde 50 procent i 2015.

"Udfordringen er at få flyttet borgerne over på de kanaler, hvor de betjener sig selv. På konferencen har vi derfor drøftet, at alle kommuner skal have udarbejdet en konkret kanalstrategi i 2012," forklarer Jakob Aagard Harder.

I den sammenhæng henviser han til, at en mail eller et brev koster 110 kroner at håndtere i Københavns Kommune, mens et telefonopkald koster 40 kroner, og en selvbetjent borger kun bruger 3 kroner af kommunekassen.

Callcenter, medicinkort og intranet på tegnebrættet

I lighed med Københavns Kommune har KL udset sig 10 områder, hvor der skal sættes ind med digitale selvbetjeningsløsninger - herunder en fælles flytteløsning samtidig med, at Post Danmark sløjfer sin flyttemappe til fordel for en reklame for den digitale flytteløsning.

Det virtuelle callcenter

I dag har kommunaldirektørerne blandt andet diskuteret, om der muligvis skal oprettes virtuelle callcentre, når kommunerne forsøger at presse borgerne over på selvbetjenings- og telefonløsninger.

Formålet med den manøvre er, at kommunerne kan spare borgerservice- og callcentre væk i især mindre kommuner.

"Forslaget er endnu ikke blevet diskuteret, men en lille kommune behøver jo reelt set ikke have døgnåbent i et callcenter. På den måde kan man flytte flere kommuners callcentre sammen i et større center," siger Jakob Aagaard Harder.

Han understreger dog samtidig, at det fælles, virtuelle callcenter kræver, at medarbejderne har styr på selvbetjeningen på flere kommunale hjemmesider, som typisk er vævet sammen af forskellige standardløsninger.

Spare med medicinkort og intranet

De kommunale direktioner skal på konferencen også drøfte, hvordan teknologi kan bidrage til at løfte serviceopgaver på eksempelvis social- og børneområdet, hvor der går ekstrem meget spildtid på at indhente informationer.

Det skal blandt andet ske ved oprettelsen af det fælles medicinkort i et samarbejde mellem staten, regionerne og kommunerne. Det fælles digitale medicinkort skal hindre, at der flyver papirarbejde rundt mellem de forskellige myndigheder, når der skal holdes styr på, hvilken medicin borgerne har fået.

Også skolerne er under luppen, når kommunerne skal spare penge. I første omgang er der blevet skelet til det relativt velfungerende intranet, SkoleIntra, der muligvis kan overføres til daginstitutionerne.

"I børnehaver og vuggestuer er der et væld af sedler og mere eller mindre ustrukturerede beskeder frem og tilbage mellem institutionerne. Der kan man godt se på, om digitalisering kan afhjælpe pædagogernes opgaver," siger Jakob Aagaard Harder.

Han erkender, at der muligvis kan være både kompetence- og maskinbarrierer i at få indført digital administration mellem daginstitutionerne.

Snak inden handling

Indtil videre har kommunaldirektionerne kun talt om mulige løsninger.

Næste skridt i processen bliver at opsamle idéerne fra de to dages seminarer og sende dem i høring i kommunerne inden for tre til fire uger.

Derefter vil der fra politisk side blive taget endelige beslutninger om, hvordan it skal være løftestangen i kommunerne.

Læses lige nu

    Patent- og Varemærkestyrelsen

    Forretningsanalytiker

    Københavnsområdet

    Everllence

    Software Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporter til Lokal IT i Slagelse

    Region Sjælland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 2. marts 2026 ansat Marlene Gudman som HR Business Partner. Hun skal især beskæftige sig med HR i Danmark og Norden og lede udvalgte internationale HR-projekter. Hun kommer fra en stilling som Nordic Lead HR Business Partner hos Salesforce. Hun har tidligere beskæftiget sig med international HR med fokus på udvikling af og udfordringer i HR ud fra et forretningsperspektiv. Nyt job

    Marlene Gudman

    IFS Danmark A/S

    Guardsix har pr. 1. maj 2026 ansat Louise Sara Baunsgaard som Global Marketing & Communications Director. Hun skal især beskæftige sig med at positionere virksomheden som et europæisk alternativ i en tid, hvor cybersikkerhed i høj grad handler om geopolitik. Hun kommer fra en stilling som Co-Founder og CMO hos Get BOB. Hun er uddannet Ba.ling.merc fra CBS og har desuden en Mini MBA i marketing. Hun har tidligere beskæftiget sig med marketing og kommunikation i ledende nordiske roller hos bl.a. Meta og Nets. Nyt job
    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Erik Ebert som Country Manager. Han skal især beskæftige sig med udvidelsen af Pentos til Danmark og Norden. Det kræver bl.a. etablering af et lokalt leverance team og SAP Partnerskab. Han kommer fra en stilling som Senior Director hos Effective People. Han har tidligere beskæftiget sig med HR systemer baseret på SAP SuccessFactors hos en række danske større og mellemstore virksomheder. Nyt job

    Erik Ebert

    Pentos

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S