Artikel top billede

Aastras nye direktør, Laurits Bach Sørensen, garanterer, at Aastras kendskabsgrad vil stige.

Aastra har fået ny chef: Nu skal vi være kendte

Ny 33-årig direktør vil op skrue for kendis-faktoren hos det næsten ukendte telefirma.

"Hvad ved du om Aastra?"

Sådan lyder spørgsmålet fra Aastra Telecoms nye danske direktør, Laurits Bach Sørensen, til Computerworlds journalist.

Øhh, ikke ret meget.

"Præcis, det er netop det, som jeg vil lave om på."

Nej, det er ikke selvsikkerhed, der mangler hos den nye direktør.

Han bedyrer, at Aastra Telecoms kendskabsgrad om et år vil være steget markant på det danske marked.

33-årige Laurits Bach Sørensen kommer fra et job hos HP, hvor han var enterprise salgschef for netværks-divisionen i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Han fortæller, at han blev overrasket, da han fandt ud af, hvor få, der kendte Aastra Telecom, selvom virksomheden er markedsledende indenfor teleløsninger i danske virksomheder.

Laurits Bach Sørensen mener, at det ringe kendskab til Aastra skyldes, at det er en virksomhed, der har baggrund i forsknings- og udviklingsverden. Derfor tror han, at Aastra hidtil har nedprioriteret marketing-indsatsen til fordel for produktudvikling og vedligeholdelse af forhandlernetværket.

En million brugere i Danmark

Selvom Aastra blot har 26 ansatte på kontoret i Taastrup, sidder virksomheden på en markedsandel på 26 procent af den installerede telefonibase i Danmark og har knap 1,1 millioner brugere i danske virksomheder og kommuner.

Den nye Aastra-direktør mener, at der skal fokuseres mere på kendskabsgraden end på markedsandelen.

"Vi har brug for at udbrede kendskabet til Astra-brandet. Jeg kan godt lide at bruge begreberne mindshare og markedshare. Og hvis din mindshare er markant lavere end din markedshare, som det er tilfældet for Aastra, så har du gode forretningsmuligheder," siger han.

Sådan bryder Aastra gennem lydmuren

Men hvad vil du helt konkret gøre for øge kendskabet til Aastra?

"Jeg vil stensikkert øge vores investeringer i at blive synlige på marketing-siden, og det har jeg også fået carte-blanche til. Men jeg mener også, at det er vigtigt, at Aastra går ud og bliver mere synlige i den visionære dialog om telefoni, der udspiller sig i pressen. "

"Selvom vi er absolut markedsledende inden for vores felt i Danmark, så er debatten i dag præget af en lang række andre store spillere. Prøv at se, hvor mange artikler der er om eksempelvis unified communications i jeres arkiv og undersøg så, hvor mange af dem, der handler om Aastra. Vi er stort set ikke-eksisterende i den sammenhæng. "

Nu, du nævner unified communication, så sagde Jeres regional group president, Hugh Scholaert, sidste år til Computerworld, at han ikke tror, at unified communication står over for et gennembrud. Han mener, at det udelukkende er et buzzword, som er lanceret af Microsofts markedsførings-maskine. Deler du den opfattelse?

"Ja, det er jeg helt enig i. Hvis du kigger på det reelle salg indenfor unified communications, så repræsenterer det endnu ikke en særlig stor andel af det samlede antal solgte løsninger. Men når vi taler visioner, så er der ingen tvivl om, at det er den retning, som telefoni bevæger sig i."

Hvordan definerer du unified communication?

Unified communication er jo samlingen af alle former for kommunikation i en organisation. Jeg mener først, at du for alvor kan tale om unified communication, når du som minimum integrerer forretningsprogrammer, mobiltelefoni og video-kommunikation.

Men hvilken forskel gør unified communication for den enkelte medarbejder i en virksomhed?

Det gør en stor forskel for den enkelte medarbejder, når du ikke bare kan kommunikere med almindelige telefonopkald. Men også kan kommunikere med chat, video og få adgang til dine forretningsprogrammer over mobiltelefonen. Eksempelvis kan du få direkte adgang til oplysninger fra CRM-databasen, når du modtager et telefonopkald. Det kan uden tvivl ændre på dine arbejdsmønstre.

Men det har du jo kunne længe, ikke?

Men forskellen er, at det i dag især er vigtigt, at du ikke har låst det til din desktop-pc. Der er slet ikke ingen tvivl om, at vi bliver og mere mobile i vores dag. Derfor mener vi hos Aastra, at det er vigtigt at få de her løsninger flyttet fra skrivebordet og direkte over på din mobiltelefon, siger Laurits Bach Sørensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere