Aastra har fået ny chef: Nu skal vi være kendte

Ny 33-årig direktør vil op skrue for kendis-faktoren hos det næsten ukendte telefirma.

Artikel top billede

Aastras nye direktør, Laurits Bach Sørensen, garanterer, at Aastras kendskabsgrad vil stige.

"Hvad ved du om Aastra?"

Sådan lyder spørgsmålet fra Aastra Telecoms nye danske direktør, Laurits Bach Sørensen, til Computerworlds journalist.

Øhh, ikke ret meget.

"Præcis, det er netop det, som jeg vil lave om på."

Nej, det er ikke selvsikkerhed, der mangler hos den nye direktør.

Han bedyrer, at Aastra Telecoms kendskabsgrad om et år vil være steget markant på det danske marked.

33-årige Laurits Bach Sørensen kommer fra et job hos HP, hvor han var enterprise salgschef for netværks-divisionen i Europa, Mellemøsten og Afrika.

Han fortæller, at han blev overrasket, da han fandt ud af, hvor få, der kendte Aastra Telecom, selvom virksomheden er markedsledende indenfor teleløsninger i danske virksomheder.

Laurits Bach Sørensen mener, at det ringe kendskab til Aastra skyldes, at det er en virksomhed, der har baggrund i forsknings- og udviklingsverden. Derfor tror han, at Aastra hidtil har nedprioriteret marketing-indsatsen til fordel for produktudvikling og vedligeholdelse af forhandlernetværket.

En million brugere i Danmark

Selvom Aastra blot har 26 ansatte på kontoret i Taastrup, sidder virksomheden på en markedsandel på 26 procent af den installerede telefonibase i Danmark og har knap 1,1 millioner brugere i danske virksomheder og kommuner.

Den nye Aastra-direktør mener, at der skal fokuseres mere på kendskabsgraden end på markedsandelen.

"Vi har brug for at udbrede kendskabet til Astra-brandet. Jeg kan godt lide at bruge begreberne mindshare og markedshare. Og hvis din mindshare er markant lavere end din markedshare, som det er tilfældet for Aastra, så har du gode forretningsmuligheder," siger han.

Sådan bryder Aastra gennem lydmuren

Men hvad vil du helt konkret gøre for øge kendskabet til Aastra?

"Jeg vil stensikkert øge vores investeringer i at blive synlige på marketing-siden, og det har jeg også fået carte-blanche til. Men jeg mener også, at det er vigtigt, at Aastra går ud og bliver mere synlige i den visionære dialog om telefoni, der udspiller sig i pressen. "

"Selvom vi er absolut markedsledende inden for vores felt i Danmark, så er debatten i dag præget af en lang række andre store spillere. Prøv at se, hvor mange artikler der er om eksempelvis unified communications i jeres arkiv og undersøg så, hvor mange af dem, der handler om Aastra. Vi er stort set ikke-eksisterende i den sammenhæng. "

Nu, du nævner unified communication, så sagde Jeres regional group president, Hugh Scholaert, sidste år til Computerworld, at han ikke tror, at unified communication står over for et gennembrud. Han mener, at det udelukkende er et buzzword, som er lanceret af Microsofts markedsførings-maskine. Deler du den opfattelse?

"Ja, det er jeg helt enig i. Hvis du kigger på det reelle salg indenfor unified communications, så repræsenterer det endnu ikke en særlig stor andel af det samlede antal solgte løsninger. Men når vi taler visioner, så er der ingen tvivl om, at det er den retning, som telefoni bevæger sig i."

Hvordan definerer du unified communication?

Unified communication er jo samlingen af alle former for kommunikation i en organisation. Jeg mener først, at du for alvor kan tale om unified communication, når du som minimum integrerer forretningsprogrammer, mobiltelefoni og video-kommunikation.

Men hvilken forskel gør unified communication for den enkelte medarbejder i en virksomhed?

Det gør en stor forskel for den enkelte medarbejder, når du ikke bare kan kommunikere med almindelige telefonopkald. Men også kan kommunikere med chat, video og få adgang til dine forretningsprogrammer over mobiltelefonen. Eksempelvis kan du få direkte adgang til oplysninger fra CRM-databasen, når du modtager et telefonopkald. Det kan uden tvivl ændre på dine arbejdsmønstre.

Men det har du jo kunne længe, ikke?

Men forskellen er, at det i dag især er vigtigt, at du ikke har låst det til din desktop-pc. Der er slet ikke ingen tvivl om, at vi bliver og mere mobile i vores dag. Derfor mener vi hos Aastra, at det er vigtigt at få de her løsninger flyttet fra skrivebordet og direkte over på din mobiltelefon, siger Laurits Bach Sørensen.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Driftskoordinator til Cyberdivisionens Operationscenter i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job