Artikel top billede

Twitter gider ikke tredjepartsreklamer

Twitter bandlyser tredjepartsreklamer i forsøget på at beskytte sin Promoted Tweets-platform.

Computerworld News Service: Twitter har nu forbudt tredjeparts-annoncering på hjemmesiden i et forsøg på at kontrollere pengestrømme og bevare sidens integritet.

Virksomheden forklarer, at det handler om at bygge en firewall, der kan blokere reklamer i Twitters 'timeline'.

Twitter vil have fat i dine gysser for at understøtte sin Promoted Tweets platform, og virksomheden har ikke tænkt at lade tilfældige fremmede få del i lagkagen.

"Vi bekymrer os først og fremmest om netværkets langsigtede helbred og værdi. Vi har og vil også i fremtiden droppe de kortsigtede muligheder og i stedet koncentrere os om nøjagtigt at få vurderet effekten af Promoted Tweets på brugeroplevelsen," skrev Twitters drifts-chef Dick Costolo i et blogindlæg.

"Af samme grund vil vi - undtagen i forhold til Promoted Tweets - ikke tillade tredjeparter at anvende kommercielle tweets på nogle som helst tjenester, der bruger Twitter API."

Dick Costolo illustrerer argumentationen bag beslutningen.

Twitter vil:

Bevare Twitters unikke brugeroplevelse, fokusere på den langsigtede økonomi frem for på tredjeparternes kortsigtede mål, stoppe dækningen af alle udgifter til vedligehold af netværket - tredjeparter tager tilsyneladende ikke meget ansvar.

Twitter har opdateret sine brugervilkår, så de nu beskriver den nye situation. Konklusionen lyder som følger:

"I sager hvor indhold fra Twitter udgør basis (helt eller delvist) for reklamesalget, så vil vi kræve en kompensation (der kan modregnes eventuelle betalinger til Twitter for data-licenser). Det gælder for eksempel ved salg af sponsorater eller branding omkring gadgets eller iframes, som indeholder Tweets og andre skræddersyede visualiseringer af Twitter."

Nye brugervilkår

I modsætning til mange andre aftaler om brugervilkår, så er Twitters rent faktisk til at læse. Det meste handler om at bevare sidens integritet og om ikke at forvirre brugerne - måske et tegn på, at ikke alt i denne forbindelse handler om penge.

Det lykkedes All Things Digital at få et interview med Dick Costolo, hvor drifts-chefen afslørede flere detaljer og fortalte om, hvem der vil blive påvirket af den nye aftale:

- Tjenester, der ikke skaber omsætning, eller som skaber omsætning uden brug af reklamer (for eksempel via abonnementer), vil ikke blive påvirket.

- I forbindelse med betaling kan grupperne vælge at dele omsætning med Twitter, eller indgå en aftale om licensering af data stream. Det anbefales at anvende Promoted Tweets.

- De nærmere detaljer - for eksempel om minimumsbetalinger og deling af omsætning - er endnu ikke afgjort, og Twitter vil sandsynligvis implementere betalinger med udgangspunkt i de enkelte sager.

De nye regler vil komme til at ramme mange kendte virksomheder lige på pengepungen, heriblandt Business Insider og The Huffington Post, og vil måske kunne drive nogle uafhængige virksomheder til fallit.

Vi får se, hvordan offentligheden vil reagere på ændringerne - og om det overhovedet vil blive lagt mærke til.

Måske vil det komme til at skade Twitter forhold til udviklerne alvorligt, men det er heller ikke noget, der bekymrer de fleste almindelige brugere.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere