TDC-chef: Sådan skal vi genvinde danskernes tillid

Danskerne har ekstrem lav tillid til teleselskaberne. Landets største teleudbyder, TDC, har nu en plan for, hvordan troværdigheden kan genskabes.

Artikel top billede

TDC Privats direktør ærgrer sig over, at danskernes tillid til telebreanchen er så lav. Han mener samtidig, at god kundepleje er et meget vigtigt konkurrenceparameter. Foto: Simon Knudsen.

Danskernes tillid til hjemlandets telebranche kan ligge på et meget lille sted ifølge Forbrugerstyrelsens Forbrugerredegørelse 2010.

Og det ærgrer Jesper Theill Eriksen, der er koncerndirektør for konsumentmarkedet hos landets største teleselskab, TDC.

Han mener, at undersøgelsen klart underbygger, at kunderne ikke kan gennemskue prissætningen, markedsføringen samt klageforholdene.

"Undersøgelsen er helt sikkert et udtryk for, at telebranchen har en vare, som ikke er helt nem at sælge og tilfredsstille kunderne med. Men det ændrer ikke ved, at vi skal tage ansvar for kundernes behov, og det gør vi ved at lytte til dem," siger Jesper Theill Eriksen til Computerworld.

Ligger som redt

Han nægter nemlig samtidig at klynke over, at danskerne ser brugtvognsforhandlere som et mere troværdigt folkefærd sammenlignet med teleselskaber.

"Vi ligger, som vi har redt. Og det er vores eget ansvar at rode os selv ud af situationen med den lave forbrugertillid," lyder det fra Jesper Theill Eriksen, der har ansvaret for TDC Privat - herunder TDC's lavprisselskab Telmore.

Samtidig med, at TDC-direktøren erkender, at branchen samlet set kan gøre det bedre, er tillid og troværdighed også stærke konkurrenceparametre for TDC imod sine konkurrenter.

Det skyldes, at teleselskaberne skal ud og gøre sig lækre for en målgruppe, hvor alle har mobiltelefoner og andre teleservices, og kundeafgang (også kaldet churn) omfatter op mod 20 procent af teleselskabernes samlede omkostninger.

Derfor vil teleselskaberne kæmpe med næb og klør for at fastholde kunderne

Tak, tak og tak

"Der skal derfor handling bag de flotte ord om at gøre det godt igen. Men jeg kan jo ikke love, hvornår synet på telebranchen vender," siger Jesper Theill Eriksen.

Han får sendt alle kundeklager videre, og derfor også når at gennemlæse en del af, hvad TDC-kunderne typisk klager over.

Han fortæller, at TDC i de sidste halvandet år har arbejdet målrettet med TAK-strategien, der står for Tag Ansvar for Kunden.

"Vi arbejder meget målrettet med klar og tydelig prisinformation, så ingen af vores kunder bliver overraskede, når de ser regningen. Den slags initiativer skal gerne gøre os mere troværdige i kundernes øjne," forklarer TDC-direktøren.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S