KPN tester i-mode

Det hollandske teleselskab KPN begynder allerede i denne uge at teste sine mobile indholds-tjenester, der er skabt efter det japanske og succesrige i-mode koncept.

Til marts næste år kommer det japanske koncept for mobilt internet til Europa. Det sker hos det hollandske teleselskab KPN, der allerede i denne uge indleder test af systemet, skriver den britiske avis Financial Times.

KPN, der har brugt 9 milliarder euro (67 milliarder kroner) på UMTS-licenser i Europa, betragter ifølge avisen i-mode som en overgangsfase og en øvelse på mobilt internet, inden UMTS tjenesterne forventes lanceret i 2003.

NTT DoCoMo, det japanske teleselskab, der ejer 15 procent af KPN, har i Japan fået 30 millioner i-mode-abonnenter, siden tjenesterne blev lanceret i februar 1999.

Det hollandske selskab er dog mere beskedent i sine ambitioner. Selskabet, der kæmper med en gæld på 166 milliarder kroner, tror, at det vil tage længere tid at vænne kunderne til i-mode, end tilfældet er i Japan. KPN har i dag 13,64 millioner mobiltelefon-abonnenter.

I første omgang leverer den japanske elektronikproducent NEC mere end 50.000 specielt designede GPRS-telefoner til KPN. På længere sigt vil også andre producenter, som KPN i øjeblikket er i forhandlinger med, levere de nødvendige telefoner.

KPN har en 10-årig licens til i-mode teknologien fra DoCoMo. Licensen giver KPN ret til at sælge i-mode i Tyskland, Belgien og Holland.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job