London: Både AMD og Intel overraskede positivt, da de for to uger siden fremlagde regnskabstallene for det sidste kvartal. AMD havde godt nok et underskud på 15,8 millioner dollars ud af en omsætning på knap en milliard, men det var bedre, end analytikere havde forventet.
Hos Intel blev det til en omsætning på knap syv milliarder dollars og et overskud på 504 millioner; en nedgang på 77 procent i forhold til året før, men 375 procent bedre end kvartalet før og ligeledes bedre, end analytikere havde forventet.
Sammen kæmper de to amerikanske selskaber om et af pc-branchens mest prestigefyldte områder, markedet for processorer til personlige computere. Et marked, der tidligere har været en regulær malkeko for Intel, som uden reel konkurrence kunne tjene fedt på at levere hjernen i de millioner af pc?er, som sideløbende med den digitale udvikling er blevet mere og mere udbredt.
Nyt navnesystem
Siden er den alvorlige konkurrence dog kommet med chipproducenten AMD, hvis optur i slutningen af sidste år primært skyldtes firmaets nye processorserie, Athlon XP, som stod for halvdelen af AMD?s salg.
AMD og Intel har valgt hver sin arkitektur i opbygningen af processorer, og forskellen mellem klokfrekvenserne er nu blevet så store, at AMD med Athlon XP-serien i stedet for at navngive efter klokfrekvensen (MHz), har satset på et tal, der beskriver den relative ydelse i forhold til Intels processorer. AMD?s nuværende topmodel hedder for eksempel Athlon XP 2000+, men kører kun i en hastighed af 1.667 MHz.
Patrick Moorhead er en af AMD?s amerikanske topchefer, og han har ansvaret for den nye navnestruktur.
? Da AMD og Intel er gået hver vores vej med opbygningen af processorerne, så betyder megahertz pludselig meget mindre. Hvad man skal koncentrere sig om, er, hvordan ens software fungerer på computeren, siger han i et interview med Computerworld og henviser til arbejdsstations- og serverområdet, hvor Compaq, HP og IBM ikke konkurrerer på megahertz, men på produkternes funktioner og reelle ydelse.
Satser på bærbare
I hele Europa sidder AMD, ifølge en Gartner-undersøgelse, på 47 procent af forbrugermarkedet, mens selskabet kun har 17 procent af det professionelle marked for pc?er. På server/arbejdsstation-markedet er selskabet stort set ikke-eksisterende.
Et af AMD?s problemer er, at Intel er populær blandt de globale pc-mærkevare producenter. Blandt andet holder verdens største producent af pc?er, Dell, sig udelukkende til Intel-processorer.
Derimod er AMD's processorer meget populære hos lokale producenter, og i Danmark sidder AMD på næsten 75 procent af markedet for lokalt producerede pc?er.
AMD har dermed hugget store markedsandele fra Intel på processorer til stationære pc?er, mens selskabet har haft mindre succes på mobil- og server/arbejdsstation-markedet.
I sidste uge kom så den første mobilchip fra AMD, der gør brug af selskabets nye navnesystem. Den hedder Athlon 4 1500+ og kører med 1.300 MHz.
Senere i år kommer AMD?s 64-bit Hammer-arkitektur, der skal tage kampen op med Intels Itanium processor til servere.
Selv om en tredjedel af AMD?s omsætning kommer fra Flash-hukommelseskort, er selskabet dog endnu ikke i gang med at udvikle processorer til PDA?er (håndholdte pc?er).
? Indtil videre vil vi lade Intel og Transmeta slås med hinanden på det område. Det er et vigtigt og hurtigtvoksende marked, men det er stadigt lille. Lige nu fokuserer vi mere på at komme ind på markedet for bærbare, siger Patrick Moorhead.