? Det er et hestetrukket motorkøretøj.
Sådan siger tidligere topchef i Danica, Erik Bonnerup, om de danske skattesystemer.
? Tiden er løbet fra, at vi både har et statsligt og et kommunalt skattesystem. Der er milliarder at spare, hvis man nedlægger de kommunale skattemyndigheder. Der er jo i virkeligheden tale om, at man har udviklet to ens systemer, og med moderne teknologi er det helt unødvendigt, siger han.
Lokal indflydelse
Erik Bonnerup mener, at en del af besparelserne i stedet kan gå til etablering af professionelle call-centre, da langt den overvejende kontakt mellem borger og skattemyndighed enten foregår ved telefon eller på nettet.
? Det er et godt eksempel på, at de teknologiske muligheder har overhalet den politiske proces, siger han.
Professor Peter Bogason ved Roskilde Universitetscenter (RUC) er delvist enig i Erik Bonnerups betragtning.
? Udgangspunktet var det lokale skøn, og det findes stadig, men det er blevet ekstremt teknisk. Det betyder, at der er brug for en ekspertise for at behandle disse data, hvis de skal vurderes. Det folkelige element, der er i de lokale ligningskommissioner, har i klassisk forstand overlevet sig selv. Men et eller andet sted vil man have, at der skal tages stilling. Skal det så være en statslig embedsmandsopgave, eller skal der stadig være et element af folkelighed i det. Det er en lang diskussion, der går på, hvor stor lokal indflydelse, der skal være på en afgørelse, eller om det udelukkende er en teknisk afgørelse, siger han.
? Man kan godt etablere call-centre og få løst problemerne med at skaffe tilstrækkelige eksperter, så får man teknikken på plads. Så er spørgsmålet, om man politisk set også synes, det er i orden, at man fjerner den lokale indflydelse, som de lokale ligningskommissioner har, siger Peter Bogason.
Lovændring
I Skattechefforeningen i Danmark er man langt fra enig i Erik Bonnerups betragtninger. Formanden Pouli Eriksen fra Århus Kommune tror ikke, at tiden er moden til afskaffelse af den lokale ligning.
? Det er stadig kun et fåtal af de henvendelser, vi har, der foregår over internet eller ved tast-selv. Langt hovedparten af de henvendelser, vi har, er personlige. Og folk, de kommer op på skatteforvaltningen, siger han.
Alene i Århus er det over halvdelen af alle de næsten 245.000 forskudsopgørelser, der ændres, og det er under 15.000, der anvender internet eller tast-selv, oplyser Pouli Eriksen.
Han understreger dog, at foreningen arbejder hårdt på at få etableret digital forvaltning, men en række forhold skal justeres først.
? Hvis man mener det alvorligt med digital forvaltning, skal der lovændringer til. For eksempel passer de indkomstbegreber, man har i de forskellige love, ikke med de oplysninger, som vi har i skattesystemerne, siger Pouli Eriksen.
? Hvis begreberne var de samme, ville vi kunne lave mange smarte løsninger, hvor for eksempel borgerne får tilsendt et tilbud om, hvordan deres boligsikring kan se ud, frem for at de selv skal udfylde skemaer, siger han.
Pouli Eriksen tilføjer, at hvis den lokale skatteforvaltning skal afskaffes, er det nødvendigt med et skattesystem, som folk forstår.
? Vi har mange henvendelser, fordi folk ikke forstår systemet, men hvis vi kunne få justeret lovgivningen og fjernet en håndfuld fradrag, ville vi kunne udføre den personlige skatteligning rent administrativt, siger Pouli Eriksen.