Gallups web-statistik vildleder

<B>Opdateret</B>Gallups og FDIM?s statistik over trafikken på de danske websites drages i tvivl. TDC har fået lov til at medregne trafiktal fra private hjemmesider, hvilket har mødt voldsom kritik fra blandt andet Jubii. Gallup har taget konsekvensen af kritikken og har lukket for rapporteringen i fire uger.

Ifølge Gallups og FDIM?s målinger over nettrafik er TDC med et hug blevet Danmarks største website foran Jubii, der ellers altid ligger på førstepladsen.

Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM) offentliggør i samarbejde med Gallup ugentlige trafiktal på danske websites. Og bestyrelsesmedlem i FDIM Søren Queitsch fortæller, at TDC i den seneste måling havde en stigning på 60 procent i antallet af besøgende på teleselskabets websites i forhold til måneden før.

Problemet er, at tallet er misvisende. Og det er alvorligt. Hvis der kan drages tvivl om tallenes lødighed, mister webstederne troværdige argumenter, når de skal sælge bannerannoncer på deres sites. Bannerannoncer er for de fleste websteder hele indtægtsgrundlaget, og de sælges typisk i forhold til, hvor mange internetbrugere, der kommer forbi reklamen.

Men TDC har på det seneste inkluderet trafikken på alle de private hjemmesider, der bliver hostet hos teleselskabet. Og da TDC ikke kan sælge bannerannoncer på de private hjemmesider, hører trafiktallene ikke hjemme i Gallups statistik, mener blandt andet Jubiis direktør Martin Thorborg.

- Jeg ved ikke, hvad TDC tænker på. Vi har brugt fem til seks år på at gøre disse tal valide. Og nu begynder TDC at tælle helt irrelevante websider med i statistikken. Det signal, TDC giver annoncørerne, er helt forkert, siger Martin Thorborg.

SOL tæller også de private hjemmesider med, som selskabet hoster. Forskellen mellem TDC og SOL er blot, at SOL har ret til at bestemme, hvilke reklamer, der skal vises på disse sider. Derfor har Martin Thorborg ikke noget imod SOL?s fremgangsmåde.


Fra FDIM?s hjemmeside.
I bestræbelserne på at gøre det mere overskueligt for annoncører at anvende Internettet i reklamesammenhæng, har FDIM forhandlet vilkårene for Gallup's måling af trafikken på medlemmernes sites med det anerkendte målesystem WebMeasure. Målingen er ment som et redskab til at skabe overblik og dermed bidrage til at give annoncørerne de bedst mulige betingelser for at opnå maksimal udnyttelse af annoncering på Internettet.

Fire ugers pause
Jubiis klage har virket, og FDIM?s og Gallups metodeudvalg (et udvalg, der bestemmer hvordan trafikken skal måles) har besluttet at suspendere de ugentlige trafiktal i fire uger, mens nye retningslinier formuleres.

- Vores regler er ikke tidssvarende længere, og medlemmerne er begyndt at fortolke vores regelsæt forskelligt, siger Søren Queitsch, der også er medlem af metodeudvalget.

Ud over TDC?s fortolkning nævner Søren Queitsch som eksempel, at nyhedssitet Infopaq medregner trafikken på de sites, som Infopaq leverer nyheder til.

En løsning kan ifølge Søren Queitsch være, at man deler trafikmålingen op i flere segmenter. Eksempelvis én måling af den kommercielle trafik, altså trafikken på sites med banneranoncer. Én måling af trafikken på sites uden banner, hvilket kan være interessant i takt med, at websteder vælger at kræve betaling for indholdet i stedet for at lade sig finansiere ved reklamer. Og endelig en måling af totaltrafikken inklusive private hjemmesider, relaterede sites etc.

- Vi har sat os for at finde en løsning inden for fire uger, men jeg håber, at vi kan nå det før, siger Søren Queitsch.

Tilføjet 22.2 2002:Gallup præciserer, at suspenderingen blot betyder, at statistikken i perioden ikke bliver offentliggjort i dagbladet Børsen samt på Gallups og FDIM's hjemmesider. Målingerne bliver fortsat registreret og sendt til FDIM's medlemmer. (red.)

Relevant link
FDIM

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S