Fremtidens konsolspil foregår på nettet

Både Sony, Microsoft og Nintendo satser hårdt på, at deres spilkonsoller skal give brugerne mulighed for at spille over internet. Der vil dog gå flere år, før de overhaler den omsætning, som pc-spil har på nettet.

Fra august vil det være muligt for amerikanske PlayStation 2-ejere at købe en netværksadapter, så de kan spille mod andre via nettet.

Netværksadapteren kommer til at koste omkring 40 dollars.

Det offentliggjorde Sony i sidste uge, og dermed kom selskabet både Microsoft og Nintendo i forkøbet med en onlinestrategi.

En rapport fra Jupiter Media Matrix fra december forudsiger, at 12,3 millioner amerikanske husholdninger i 2006 vil eje en spilkonsol, der er koblet til nettet. Det er det marked, de tre giganter kæmper om.

Sonys nye onlinestrategi har dog mødt kritik fra flere analytikere, fordi den forretningsmæssigt halter.

Spiludviklerne skal selv betale de omkostninger, der er forbundet med at udvikle onlineversioner af deres spil, fordi Sony har ikke indbygget nogen løbende betaling i form af abonnement til forbrugerne.

Samtidig har Sony den ulempe i forhold til Microsoft, at forbrugerne skal ud at bruge ekstra penge på at gøre deres spilmaskine i stand til at komme online.

Sony-succes på nettet

Ironisk nok er det Sony selv, der står bag en af de største onlinesucceser rent indtjeningsmæssigt.

Sonys pc-rollespil Everquest har mere end 400.000 brugere, der hver betaler 10 dollars om måneden for at få lov til at deltage i spillet.

Spilkonsollerne har dog lang vej op til pc'en, når det gælder onlinespil, ifølge Jupiter Media Matrix.

Et andet analysebureau, GartnerG2, forudsiger, at onlinemarkedet for spilkonsoller vil udvikle sig over de næste fem år, men ikke vil begynde at give væsentlig omsætning før en gang i 2003.

GartnerG2 vurderer, at markedet for online konsolspil i USA vil vokse fra 138 millioner dollars i 2002 til 2,3 milliarder dollars i 2005.

- Online konsolspil vil være en bonus feature i 2002, men en nødvendighed i 2005, siger senioranalytiker Mike Cruz, GartnerG2.

Selvom Skandinavien står stærkt, halter Europa som helhed dog bagud, når det kommer til bredbåndsadgang.

Microsoft og Nintendo online

Onlinestrategien for Microsofts Xbox bliver først lanceret på E3, der finder sted 21. til 24. maj i Los Angeles. Men Microsoft har tidligere sagt, at det allerede i år vil blive muligt at spille online med en Xbox.

Microsofts Xbox har indbygget et ethernetstik, så det vil ikke blive nødvendigt for forbrugerne at foretage yderligere investeringer.

Også Nintendos GameCube vil tillade onlinespil, men deres planer er heller ikke offentliggjort endnu.

- Selv om den nye generations spilkonsoller ikke vil give et sandt gennembrud for online-funktionalitet, så repræsenterer de et betydeligt skridt fremad, når det kommer til indtjeningspotentiale, siger Billy Pidgeon, der er analytiker hos Jupiter, til CyberAtlas, som specialiserer sig i IT-statistik.

Mere end spil

Ud over at tilbyde spil online, giver den nye generations spilkonsoller også muligheder, der leder tankerne over på pc'er og DVD-afspillere. PlayStation 2 kan afspille DVD-film, mens Xbox har indbygget en 8 GB harddisk.

- I bund og grund er der tale om konvergens mellem forbrugerelektronik og pc?er. Spilkonsoller er et skridt på den vej, for Microsoft kan ikke få så meget mere ud af det marked, de allerede sidder på. De har jo en strategi om, at der skal være Microsoft i alle produkter, siger den danske IDC-analytiker Anders Elbak.

Ligesom PlayStation 2 har Xbox indbygget et DVD-drev. Man skal dog købe et DVD-kit med en fjernbetjening og en infrarød modtager til omkring 400 kroner for at kunne afspille DVD-film.

? Når vi skærer DVD-funktionen væk, så kan vi mindske omkostningerne, og så kan folk selv vælge, om de vil have det. Dem, der ikke ønsker det, behøver ikke betale, begrunder Kristian S. Sveigaard, salgschef for Xbox i Danmark, den beslutning med.

Linux-kittet til Sonys PlayStation 2 indeholder en 40GB harddisk, en ethernet-adapter, en mus og et tastatur.

Linux til PlayStation 2
Til Sonys Playstation vil det fra omkring maj blive muligt at købe at et Linux-kit, som skal gøre det muligt for teknisk interesserede at lege lidt mere med PlayStation 2's funktioner.

Analytiker Anders Elbak tvivler dog på, at det vil nå store salgstal.

- Pc-funktioner er noget, der er rart at have, men som folk ikke er så interesserede i, siger han.

Sony regner da heller ikke med det store salg og ser det mere som en måde at opdrage flere udviklere til PlayStation på.

Undtagelsen fra forandringen til fuldvoksne pc'er er Nintendos GameCube, der hverken tilbyder DVD-afspilning eller harddisk, men kun koncentrerer sig om én ting.

- Fokus er 100 procent spil - intet andet, siger Kim Just fra Bergsala, Nintendos nordiske distributør.

Relaterede links

Linux for PlayStation 2 Community

De følgende dage op til lanceringen af Xbox på torsdag sætter Computerworld Online fokus på spilkonsol-industrien. Læs i morgen om piratkopiering af konsolspil og hvordan det kan have været med til at give Sonys PlayStation-konsoller den dominerende position de har i Danmark.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Netcompany A/S

Test Consultant

Nordjylland

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Nordjylland

Netcompany A/S

Managing Architect

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job