Kronik: Dyre råd er ikke altid gode råd

IT-konsulenter og rådgivere skal tænke mindre i profit og i langt højere grad stille deres kunders behov i centrum. Alt for mange rådgivere har en god forretning ud af at rådgive virksomheder til at investere i unødvendigt omfang. Det skriver adm. dir. Tina Lerche i denne kronik.

Gartner Group har gennemført en undersøgelse, der beviser, hvad vi alle har vidst i årevis. Nemlig at virksomheder spilder milliarder på unødvendige IT-indkøb. Ifølge Gartner Group er 20 procent af en samlet investering på 23 billioner kroner i 2001 totalt spildt.

Spildet skyldes ifølge Gartner Group, at virksomhederne køber mere kapacitet, flere applikationer og flere softwarelicencer, end de har brug. Helt nøjagtigt for 4,2 billioner kroner.

Men artiklen i Computerworld Online går meget let hen over den kendsgerning, at en stor del af de 4,2 billioner kroner ikke er gået i rendestenen men i lommerne på IT-leverandører og konsulenter, der har en ekstrem god forretning ud af at rådgive virksomhederne til at investere i unødvendig overkapacitet.

Jeg synes, at den pågældende undersøgelse er pinlig for alle os udbydere af hardware, software og services, og jeg stiller det berettigede spørgsmål, om vi er særligt gode til at tage vores ansvar som eksperter og rådgivere alvorligt.

En overkapacitet og en fejlinvestering på 20 procent af det samlede indkøb beviser jo, at der er noget fundamentalt galt i branchen, og det bekræfter med al ønskelig tydelighed, at mange udbydere stadig tænker i den nærmeste dollar snarere end i at opbygge langvarige kunderelationer, hvor kundens tarv er i højsædet.

Større forsigtighed

Gartner Group har naturligvis helt ret i, at tallene i sammenhæng med det nuværende klima vil medføre en større forsigtighed samt flytte større markedsandele til outsourcing, hvor virksomhederne kun får ? og betaler for - den kapacitet, de anvender.

Men der er desværre også grund til at hejse et advarselsflag på dette område.

At skifte til en outsourcing-model kræver, at virksomheden er klædt på til at kunne bedømme egne behov og serviceniveauet hos de forskellige udbydere.

Lad os prøve at se nærmere på et område, som jeg kender godt, nemlig serverhosting og co-location.

Hostingmarkedet har set en veritabel priskrig, og det er i dag muligt at få hosted sine data til en brøkdel af forrige års pris. Det er derfor fristende at købe hostingydelser på prisen alene, men det har vist sig at være en rigtig dårlig forretning for mange virksomheder, fordi de ikke har haft den nødvendige viden om udbyderne og deres eget behov.

Det er nemlig de færreste virksomheder, hvis behov er ren hosting. De fleste har brug for tillægsydelser som overvågning, drift og adgang til særlige tjenester. Områder, hvor den billigste udbyder på hostingydelsen som regel er et meget dyrt og ofte utilstrækkeligt valg.

Rådgiverrollen

Gennemsnitligt har virksomheden brug for relaterede ydelser i et omfang, der svarer til tre gange hostingordren. Det har i det forløbne år kostet mange virksomheder dyrt at købe ene og alene på den billige grundydelse.

For mig hænger denne situation også sammen med rådgiverrollen.

IT-branchen har en historisk tradition for, at leverandøren også er rådgiveren, og de såkaldte selvstændige rådgivere er ofte bundet op i samarbejdsaftaler med udvalgte leverandører.

Det er meget svært at undgå, at rådgivning bliver partisk, og de fleste professionelle indkøbere har da også vænnet sig til at acceptere og leve med, at rådgiveren i meget høj grad også er sælger. Men at der er tale om et så stort ekstra salg vil nok chokere de fleste.

Gartners tal er kommet sent, men forhåbentlig ikke for sent på banen. De vil utvivlsomt medføre større omtanke og mere kontrollerede indkøb. Men det kræver mere markedsviden og kvalificeret og upartisk rådgivning.

Det er mit håb, at de også vil føre til, at IT-rådgiverne sætter kundens reelle behov i centrum og begynder at agere derefter.

Tina Lerche er administrerende direktør i Wingercom, der bl.a. udbyder serverhosting.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere