Teleselskaber lukker for gratis SMS

På onsdag lukker TDC Mobil endegyldigt for gratis SMS?er som e-mails over nettet, og konkurrenterne følger langsomt efter. Det rammer blandt andet Opasias kunder, og hos Dansk Dataforening efterlyser man, at forbrugerne organiserer sig, så de kan give modstand til teleselskaberne.

Teleselskaberne varslede, at det skulle ske allerede fra årsskiftet, men først på onsdag bliver det en realitet. Fra 1. maj er det nemlig slut med at bruge TDC Mobils internet-gateway til at sende SMS?er gratis over nettet.

Det sker som følge af en interconnect-aftale mellem teleselskaberne, der trådte i kraft 1. januar og betyder, at teleselskaberne skal betale 20 øre for at sende SMS?er til hinanden.

TDC Mobils stop betyder, at e-mails sendt til serveren sms.tdm.dk ikke længere vil blive omdirigeret til en SMS-besked til den ønskede mobiltelefon.

Man kan dog stadig gå ind på TDC Mobils hjemmeside og herfra sende op til fem SMS?er om dagen.

? Vi ønsker ikke at lukke for det, vi ønsker bare at lukke for den gratis del, hvor det ikke har nogen værdi for os. Hvis man bare skriver en e-mail, som du beskriver det, så kommer man slet ikke ind på vores portal, og vi vil godt have, at kunderne kommer derind, siger Anders Christiansen, der er divisionsdirektør for det private område hos TDC Mobil.

Opasia stopper e-mails

Det kommer blandt andet til at gå ud over Opasia, som i en e-mail til sine kunder har oplyst, at muligheden for at få e-mails videresendt som SMS-beskeder til mobiltelefonen bliver fjernet.

Opasias begrundelse er, at både TDC Mobil og Sonofon vil lukke deres internet-gateways fra 1. maj, og at Opasia fremover skal betale for ydelsen.

Det er nu ikke helt sandt, for hos Sonofon har man valgt at se tiden lidt mere an.

Interconnect-aftalen
De danske mobilselskaber indførte pr. 1. januar 2002 en interconnect-aftale, der betyder, at de fremover internt skal afregne 20 øre eksklusive moms, når der bliver sendt en SMS.

Hvis for eksempel en TDC-kunde sender en SMS til en Sonofon-kunde, skal TDC altså betale Sonofon en afgift på 20 øre.

Afgiften betyder også, at det nu koster mobilselskaberne 20 øre hver gang deres netværk bliver brugt til at sende en gratis SMS over nettet til et andet selskab.

I sidste ende vil det dog komme til at gå nogenlunde lige op for mobilselskaberne, fordi de både afsender og modtager SMS?er og dermed både betaler og modtager afgiften på 20 øre.

Mobilselskaberne ser interconnect-aftalen som en nødvendighed, fordi blandt andet udenlandske selskaber ellers kan sende SMS?er gennem Danmark for at spare afgiften i deres eget land.

? Vi kører gratistjenesten lidt endnu, mest fordi flere af vores erhvervskunder bruger den. Mit bedste bud er, at den først bliver helt lukket ned efter sommerferien, siger Vibeke Moos Knudsen, informationsmedarbejder hos Sonofon, der altså bekræfter, at selskabet følger i hælene på TDC.

Ifølge de seneste tal fra Telestyrelsen står TDC Mobil og Sonofon tilsammen for 65 procent af alle danske mobilabonnementer.

Hos Telia overvejer man stadig, hvad der skal gøres, mens man hos Orange snart skal logge ind for at få lov til at sende SMS?er via nettet.

Når teleselskaberne mindsker adgangen til at sende SMS via internettet, rammer det også den store underskov af firmaer og hjemmesider, der hidtil har lukreret på, at de gratis kunne sende tusinder af SMS-beskeder ud. Blandt andet er udviklingen af det meget populære program Multica SMS Sender netop blevet stoppet.

Absurd skridt

Hos Andreas Szekacs, der er medlem af Dansk Dataforenings teleudvalg, vækker det vrede, at teleselskaberne langsomt er ved at lægge gratis SMS-beskeder i graven. Ifølge ham kræver SMS kun få ressourcer, fordi beskederne bliver sendt på overskydende kapacitet på datanetværket.

? Jeg synes, det er et absurd skridt, at man vil vride så mange penge ud af en tjeneste, der ikke koster teleselskaberne noget. Det tragiske er, at teleselskaberne har indført en falsk barriere og herefter siger, at det er en udgift, som de er nødt til at vælte over på deres kunder, siger Andreas Szekacs.

Han henviser til Interconnect-aftalen, der blev indført 1. januar, og som i sidste ende er næsten udgiftsneutral for det enkelte selskab, fordi selskaberne alle skal betale til hinanden. Det har TDC tidligere bekræftet over for Computerworld Online.

Forbrugerne skal organiseres

Andreas Szekacs mener også, at forbrugerne skal organisere sig, så teleselskaberne ikke kan få lov til at slippe afsted med hvad som helst.

? Opsynet med hele telebranchen er så opdelt, og lovgivningen så avanceret, at ikke mange kan overskue det. Politikerne synes, at der er fri konkurrence inden for mobiltelefoni, men det er der ikke. Teleselskaberne er en stat i staten. Teleforbrugerne burde være organiseret, for selskaberne gør, hvad de vil, og der er ingen modstand.

Samtidig ser han nedtrapningen af gratis SMS'er som et oplæg fra teleselskaberne til næste generations mobiltelefoni, UMTS.

? Man er ved at kridte banen op til UMTS, og der kommer man til at betale for hver eneste bit, ingen tvivl om det, siger Andreas Szekacs.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil