"Alvorlig sikkerhedsbrist kan give adgang til virksomheders fortrolige dokumenter."
Sådan starter Digital Marketing Support (DMS) sit seneste fremstød for at få danske virksomheder til at registrere deres firmanavn under domænenavnet co.dk.
Sikkerhedsbristen er ifølge DMS, at virksomheder, der handler med lande, der anvender co.landekode som differentieringsmodel, som det for eksempel er tilfældet i England, risikerer, at partnerne i disse lande fejlagtigt kommer til at tro, at opbygningen af domænenavne er den samme i Danmark. Det er den imidlertid ikke, hvorfor DMS anbefaler, at virksomheder, der har forretningsforbindelser med disse lande registrerer firmanavn.co.dk.
Sikkerhedsbristen skulle ifølge DMS kunne betyde, at fortrolig korrespondance vil falde i de forkerte hænder, hvis domænenavnet ikke er registreret.
Men fakta er imidlertid, at det er DMS, der som ejer af co.dk domænet, vil få al fejladresseret post leveret. DMS har en mailserver, der opsamler post adresseret til co.dk-adresser.
Dansk Internet Forum har allerede vedtaget at tage domænenavnet fra DMS og tilmed fået en fogedafgørelse på, at fogedretten ikke vil gribe ind, hvis DIFO beslutter at inddrage navnet. Men DIFO har ikke ønsket at inddrage domænenavnet, før der lå en retslig afgørelse på sagen.
Trukket i langdrag
Den ser nu ud til at være på vej. DMS ankede i sin tid fogedrettens afgørelse til Østre Landsret, der vil behandle sagen i den nærmeste fremtid.
DIFO?s formand professor Mads Bryde Andersen vil ikke kommentere sagen, inden retten har talt, men konstaterer, at modparten (DMS) blandt andet ved skift af advokat har haft held med at få trukket sagen i langdrag.
Tidligere har Computerworld beskrevet, hvordan flere store danske virksomheder har været stærkt utilfredse med, at de var nødt til at registrere deres firmanavn.co.dk, uden at virksomheden havde nogen nytte heraf.
Det er nu ikke, fordi det koster det store at sikre sig de famøse domænenavne, der måske kun har en begrænset levetid. DMS oplyser, at registreringsprisen er 200 kroner, ?så det er mere et spørgsmål om at få det gjort end et spørgsmål om økonomi?, som markedsføringsmaterialet udtrykker det.
Det har ved redaktionens afslutning ikke været muligt at få en kommentar fra Digital Marketing Support.
Denne artikel stammer fra den trykte udgave af Computerworld