Avatar billede 2hans Juniormester
13. december 2014 - 20:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

et problem med en "Hvis" formel

Hej
Jeg har et lille problem med en simpel formel, som jeg ikke kan få til at opføre sig som jeg gerne vil have.

Min opgave består i, at jeg har lavet en datoserie, hvor ugedag står i A kolonnen og dato står i B kolonnen.

Jeg har lavet en matrix i H2 til H16 med en serie helligdage.

Jeg skal have skruet en formel sammen, der i kolonne Q sætter 1, hvis datoen er en søndag eller en helligdag.

Jeg har forsøgt med en =HVIS formel sammenkædet med en Tæl.Hvis.

Den 4. januar 2015 er en søndag og derfor burde formlen returnere 1, men skidtet kaster et 0 efter mig. Ved helligdagene returneres korrekt nok 1.

Mon der er en der kan fortælle, hvad jeg har skrevet forkert?

=HVIS(A4="søndag";1;TÆL.HVIS($H$2:$H$16;B4))
Avatar billede 2hans Juniormester
13. december 2014 - 20:59 #1
jeg skulle måske lige skrive, at ugedagene i kolonne A findes med formlen:=UGEDAG(B4;1) og det er excell 2010.
Avatar billede natkatten Mester
14. december 2014 - 08:56 #2
Selv om du har valgt at vise ugedagen som tekst, så er det stadig i Excel et tal. Dvs. at din formel skal ændres til:

=HVIS(A4=1;1;TÆL.HVIS($H$2:$H$16;B4))
Avatar billede 2hans Juniormester
15. december 2014 - 13:42 #3
Det var lige det, der skulle til, mange tak, smid lige et svar, så du kan få dine point :)
Avatar billede natkatten Mester
16. december 2014 - 07:43 #4
Et svar