Avatar billede Pletz123 Mester
04. februar 2015 - 13:26 Der er 4 kommentarer

genvejstast til at aktivere et link

Jeg har indsat et link i en celle. I stedet for at skulle bruge musen til at klikke på cellen og aktivere linket, findes der så en genvejstast der gør det samme? Jeg har forsøgt mig med en del forskellige muligheder, uden held.
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2015 - 14:58 #1
Med linket i A1 kan du lave en makro i stil med:

Sub Macro3()
' Keyboard Shortcut: Ctrl+Shift+G
    Range("A1").Select
    Selection.Hyperlinks(1).Follow NewWindow:=False, AddHistory:=True
End Sub
Avatar billede Pletz123 Mester
04. februar 2015 - 15:55 #2
Nu har jeg mange celler med links (det skulle jeg nok have nævnt), så det bliver for bøvlet med en unik makro til hvert link.
Jeg forestillede mig at der fandtes en tastaturgenvej, som udløser samme aktion som hvis man klikker på et link i en celle med musen. Så man bare skal "pile" hen til den ønskede celle og aktivere linket, uden at skulle bruge musen.
Avatar billede jens48 Ekspert
04. februar 2015 - 16:46 #3
Kan denne bruges?

Sub Macro5()
' Keyboard Shortcut: Ctrl+Shift+G
Shell "C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe " & ActiveCell.Text
End Sub
Avatar billede andera Novice
04. februar 2015 - 16:47 #4
Der er ikke en genvejs tast - men
brug menu tasten, som sidder ved siden af højre ctrl,
og vælg åben link :-)