Avatar billede olse85 Praktikant
16. april 2015 - 15:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af celler med cpr numre

Kære brugere,

Jeg har er (måske) simpelt problem jeg ikke kan knække!

jeg for udtræk fra et fagsystem med cpr numre - de kommer ud som f.eks. 2205854885, altså uden bindestreg, hvis nummeret starter med 0 kommer der heller ikke med. f.eks. 0505854875 vil bare stå som 505854875. formateringen af cpr er lavet af fagsystemet så det står som det skal. altså 050585-4875 når man ser på det, men på den anden måde når man markere cellen!

kan man på en måde kopiere cellerne og indsætte dem et andet sted, så der står som de ser ud formaterede? - jeg har gjort det engang, i blinde (via indsæt som unicode), men kan få den til at gøre det igen.

Hjælp :D - det er vigtigt fordi jeg har nogle makroer der søger på cpr i det format der hedder xxxxxx-xxxx, ligesom jeg har en formel der finder alder ud fra det format.
Avatar billede madklub Guru
16. april 2015 - 15:47 #1
cpr.nr. i A1.
=TEKST(A1;"000000-0000")
Avatar billede natkatten Mester
17. april 2015 - 07:03 #2
Her er et VBA-script, som kan indsætte bindestreg på posititon 7 i de celler, som indeholder 10 cifre. Ændr selv området til det, der passer:

Sub IndsætBindestreg()
Dim c As Range
Dim omr As Range
Set omr = ActiveSheet.Range("A2:C1000")
For Each c In omr.Cells
    If Len(c) = 10 And IsNumeric(c) Then
    c.Value = Left(c, 6) & "-" & Right(c, 4)
    End If
Next c
End Sub
Avatar billede olse85 Praktikant
17. april 2015 - 07:56 #3
Takker!

og til natkatten - god sub, men bindestregen var ikke det store problem, mere formateringen :)