Avatar billede zmartodk Juniormester
09. januar 2016 - 16:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beregning af gennemsnit (med et par forudsætninger)

Hej...

Mangler lidt hjælp til en formel for beregning af antal kg. produceret pr. time (med en par forudsætninger)

Se dette excel ark:
http://wikisend.com/download/648622/Test_beregning.xlsx

Beregning af antal kg. Pr. time (Og kun hvis der i I-kolonnen står "Kørsel" , og kun hvis det er fra samme løbenummer (A-kolonnen)

Så beregningen på løbenummer 1. f.eks. Hedder 400 (J-kolonnen) / G4+G5 (04:00 timer)

Så formelen skulle gerne give 100 for løbe nummer 1 (400 kg divideret med 4 timer)
(Og der skal kun beregnes hvis det er fra samme løbenummer
Den skal kunne tælle sammen hvis typen hedder "Kørsel"
Håber det giver lidt mening ;)

God weekend ;)
Avatar billede ebea Ekspert
09. januar 2016 - 17:29 #1
Kig på dette, og se om det var sådan du mente!

https://www.dropbox.com/s/7m3gxm6kcavp5vf/Test_beregning-1.xlsx?dl=0
Avatar billede zmartodk Juniormester
09. januar 2016 - 18:46 #2
Hej..

Både og...

Prøv lige at se denne :
http://wikisend.com/download/394524/Test_beregning-1.xlsx

Resultatet for løbenummer 1, skal gerne blive 100

Der kommer kun et tal (antal kg) i J-kolonnen under hvert løbenummer. Og det tal skal divideres med alle de tider i G-kolonnen hvori der står "Kørsel" i I-kolonnen.

Så altså noget med at hvis A (løbenummer) er det samme, og alle I (under løbenummer 1) hedder "kørsel", skal tallet i J diveres med summen af I (og kun hvis der skår kørsel)

Håber ikke det lyder alt for rodet ;)
Ellers prøv at se det uploadede eksempel.
Avatar billede ebea Ekspert
09. januar 2016 - 20:37 #3
Hvad så hvis der står 1 i f.eks. A4 og 2 i A5? Så kan du ikke beregne både G4 og G5 timerne sammen, da betingelserne ikke er opfyldt, og dermed ingen beregning overhovedet, selvom der er kørt en kørsel.
Så det er vel ud fra hver linje hvor begge dine betingelser er opfyldt der skal beregnes; og hvor du så efterfølgende kan lave en summering.
Avatar billede zmartodk Juniormester
15. januar 2016 - 00:57 #4
Mange tak for den store hjælp ebea :)
Kan du sende en svar, så jeg kan give point ;
Avatar billede ebea Ekspert
15. januar 2016 - 08:59 #5
Super! ;-)