Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
26. april 2016 - 17:06 Der er 11 kommentarer

Flytte harddisk (inkl. windows) fra én stationær til en anden?

Hej eksperter!

Jeg har en ældre stationær med Windows 7. Den vil jeg gerne opgradere.

Jeg har "arvet" en nyere stationær med Windows Vista.

Jeg vil gerne flytte Windows 7 harddisken over som primær harddisk i Vista-maskinen. Herefter vil jeg opgradere til Windows 10 og derefter formatere Vista-harddisken og bruge den til billeder etc.

Er det muligt? Hvis, hvad skal jeg gøre? (Jeg har forsøgt mig med at tage Vista-harddisken ud og sætte 7-harddisken i i stedet. Det kom der ikke noget ud af...).
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2016 - 17:25 #1
Jeg har prøvet med windows 8.1 det gik fint. Windows rettede selv nogle ting ved opstart, og så kørte det.
Men  det kan windows 7 måske ikke?
Mit forslag er, tag backup af windows 7 og opgrader derefter til windows 10, og flyt disken over på den anden computer.
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2016 - 17:28 #2
Ps. Husk at lukke dine åbne spørgsmål. Hvis du ingen svar får, så svarer du bare selv, og tager selv point. http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/b-stenskrog
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2016 - 17:30 #3
#1 Bliver den aktiveret af Windows?
Normalt er det jo oem versioner der er på computerene, og de er jo bundet til hardwaren.

Jeg har dog også læst et sted at man kan lave en clean install af Windows 10, og bare bruge en lovlig win xp eller Vista produktkode når den spørger om dette.
Det skal dog siges jeg ikke selv har afprøvet det.
Den pc jeg prøvede med kunne ikke håndtere Win 10.
https://www.youtube.com/watch?v=8IAG6n9WWOA
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
26. april 2016 - 17:50 #4
#1 Da jeg prøvede at bytte harddisk kørte Win7 en eller anden ting en halv times tid, men det var ikke nok til at det lykkedes.

#2 Det vil jeg få gjort asap :)

#3 Hvad bliver aktiveret hvor? Altså min egen (Win 7) er lovlig, men efterinstalleret (Noget licens jeg fik af MS da jeg læste på uni). Vista er præinstalleret på HP-bærbaren fra ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2016 - 17:54 #5
#4 Normalt er licensen jo aktiveret på den computer som den er installeret på. og er det en OEM er den bundet til computeren og vil ikke automatisk blive aktiveret hvis den flyttes til andet hardware.
Men den licens du har fra UNI er så måske ne volume licens, som kan installeres på flere computere, og så kan den måske blive aktiveret på anden hardware. Jeg har ikke selv erfaring med at flytte en volumelicens uden at geninstallere.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
26. april 2016 - 19:36 #6
Hmm, så bedste bud er at formatere Vista-maskinen med den oprindelige harddisk, og så se om jeg kan installere Win7 eller Win10 der?

Det ku' ellers ha været meget nemmere bare at bytte de to :(
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2016 - 19:43 #7
#4 Hvis det virker, så kører det med det samme, der er ikke noget at vente på.

Der er selvfølgelig noget om det, der står i #5.
Den disk jeg flyttede var en OEM windows 8 og den anden computer var også pre installeret med windows 8. Så der har åbenbart stået i bios at 8 og dermed 8.1 var ok.
Men jeg mener at have læst, at med windows 8 blev der en mulighed for selv reparation ved flytning til anden disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. april 2016 - 21:49 #8
Det er aldrig dårligt men en clean install.
Ja det er selvfølgelig nemmere bare at bytte, men jeg vil sætte et spørgsmåltegn ved om det vil virke

#7 Din nøgle ligger i bios, og om det er en win 8 eller 8.1 du lægger på er ligegyldigt for aktiveringen. Du så selv med mit forsøg med en clean install af win 8.1 med en win 8 nøgle fra en opgraderings dvd, at det virkede.
Så bytter man med win 8 af samme version, hvor der i bios ligger en nøgle vil sikkert virke hver gang. her er det drivere der bare skal tilpasse sig det nye system.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. april 2016 - 23:58 #9
Som nogen ovenfor nævner er det muligvis ikke fuldt legalt at gøre.

Skal det virke må hardwaren ikke være for forskellig - og selvom du får det op at køre risikerer du at en aktiveret windows ikke er aktiveret mere og så smutter opgraderings mulighederne.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2016 - 10:42 #10
#9
Når man kører en windows 8 OEM ind på en anden PC som er født med 8 OEM, kan der ikke være noget ulovlig i det. Man har jo betalt for en windows 8, og ved flytning får man hverken mere eller mindre.

I mit tilfælde flyttede jeg HDD fra en Medion til en Lenovo, altså forskelligt hardware, og det kørte fint.
Jeg fik dog et andet problem. Lenovo kunne godt køre Legacy (MBR) når man slog UEFI fra, men den kunne ikke se 2 SSD HDD på samme tid. (men godt 1 SSD og 1 Sata). Så da jeg ville have en direkte kopi af mit SSD C-drev til en anden SSD, måtte jeg sætte UEFI til igen. Hvilket betød, at jeg skulle lave mine HDD om til GPT, og det kan man kun ved først at slette hele HDD, hvilket så igen betød en ny installation af windows.
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2016 - 10:48 #11
Ps. Og efter flytning af HDD, var den stadig aktiveret. Bios ser jo stadig en w8.