Avatar billede Admir Mester
09. september 2016 - 10:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

år og måneder mellem to specifikke datoer, hvor den en er cpr. nummer.

Jeg vil gerne have, at min formel viser både år og måneder, og ikke kun år, som den gør nu. Hvordan får jeg den til det?

Formlen er: =DATO.FORSKEL(DATO(HVIS(MIDT(D3;5;2)<=HØJRE(ÅR(IDAG());2);"20"&MIDT(D3;5;2);MIDT(D3;5;2));MIDT(D3;3;2);VENSTRE(D3;2));L3;"y")
Avatar billede ebea Ekspert
09. september 2016 - 11:43 #1
Her er en lidt mere enkelt vej til at finde år / Måneder
=DATO.FORSKEL(L3;D3;"m")  --> giver antal måneder, som kan deles med 12
=ÅR.BRØK(L3;D3)  --> giver antal år og måneder, afrundet på måned
Avatar billede Admir Mester
09. september 2016 - 12:09 #2
Ebea, jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener. Skal jeg lave to formler?

Grunden til at jeg har den lange formel er, at den skal beregne alderen ved at tage udgangspunkt i en specifik dato og cpr. nummer.
Avatar billede ebea Ekspert
09. september 2016 - 12:25 #3
Nej, du skal ikke bruge 2 formler.

Det er blot formler du kan bruge, istedet for den lange formel du har.
De leverer som beskrevet i #1 enten måneder, eller år og måneder.

Hvis du bruger formlen til måneder, kan du jo blot dele antal måneder med 12, så har du år og måneder.
Avatar billede Admir Mester
09. september 2016 - 13:44 #4
Jeg kan ikke få det til at fungere. Enten får jeg tal som 10,7 eller 128 i stedet for 68 år og 9 måneder....men tak fordi du forsøgte :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. september 2016 - 14:39 #5
jeg ved ikke hvorfor det går galt hos dig.
Hvis jeg f.esk. bruger dagen i dag i formlen, og så datoen 10-10-1947
så vil jeg med: =ÅR.BRØK(L3;D3)    ---> få, 68,9 år
og med:  =DATO.FORSKEL(L3;D3;"m")  ---> få, 826 måneder
Der det msåke går galt, er hvis ikke dine CPR numre, står som et datoformat, hvor de sidste 4 cifre er fjernet fra det 10 cifrede tal.
Avatar billede jens48 Ekspert
09. september 2016 - 15:31 #6
Hvis du har datoen stående i A1 og du ønker at beregne alderen pr. dags dato kan du bruge:

=DATO.FORSKEL(DATO(MIDT(A1;5;2);MIDT(A1;3;2);VENSTRE(A1;2));IDAG();"Y")&" år og "&REST(DATO.FORSKEL(DATO(MIDT(A1;5;2);MIDT(A1;3;2);VENSTRE(A1;2));IDAG();"M");12)&" måneder"
Avatar billede Admir Mester
12. september 2016 - 11:05 #7
Tusind tak til begge :) JEg har fået det til at fungere med jens48 formel :) Ebea, du har ret, mine CPR numre var ikke formateret som dato.
Avatar billede ebea Ekspert
12. september 2016 - 11:50 #8
Du velkommen ;-)  -  Mit indspark, var kun tænkt som en nem løsning, istedet for din lange formel.
Og Jens' formel virker ganske efter hensigten!