Avatar billede Kim Novice
04. oktober 2016 - 16:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

At købe ny computer, men hive gamle Hdd over i.

Hej Computerworld og co.

Jeg står og skal have ny computer, men, hvis muligt, vil jeg gerne undgå at skulle købe nyt styresystem, og samtidig spare en ny hdd da min gamle ikke fejler noget.

Ved i/du om jeg kan købe en ny computer, uden harddisk, og så "bare" plogge den gamle harddisk i og voila, så virker det?

Eller er der noget som gør, at tingene ikke kan snakke sammen? For hvad er så forskellen på, at købe ny? Og så bare "opdatere" den gamle med nyere komponenter?

- Mvh Kim (The rookie)
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2016 - 16:55 #1
Er det OEM kan du ikke. Og tvivlsomt at du kan köre den gamle HD over i en ny og det bare körer, hvis det ikke er OEM.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2016 - 16:56 #2
Men hvis det ikke er en SSD, ville jeg nok köbe en ny HD.
Avatar billede Kim Novice
04. oktober 2016 - 16:57 #3
Det er en OEM. Øv, så i princippet, kan den gamle kun bruges som slave hdd?
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2016 - 16:59 #4
Jep.
Avatar billede Kim Novice
04. oktober 2016 - 17:03 #5
Kanon, tak :)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 17:17 #6
Det er faktisk somme tider muligt. Jeg har en Medion født med windows 8 OEM.
Satte disken over i en Lenovo også født med 8OEM. Der skete det, at windows skrev, ordner lige nogle ting, og så kørte det som det skulle.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2016 - 17:41 #7
#6 Tanke
Lå produktnøglen til Windows så ikke i bios på den Lenovo disken kom over på?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 18:00 #8
Det ved jeg faktisk ikke, men det er klart at computeren var programmeret til at køre windows 8 OEM og windows 8 installationen har jo ingen nøgle, og så er det måske lige meget, når bare det er 8 OEM. Faktisk var der opgraderet til 8.1 med nøgle.
Jeg har på et tidspunkt, på en anden disk, installeret windows 10, bare for at blive
registreret hvis jeg skulle få lyst til at køre med den. Men det har jeg endnu ikke.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. oktober 2016 - 18:06 #9
Der er ligesom ikke noget at spekulerer om, man må ikke flytte en oem til en anden maskine.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 18:09 #10
#9 Hvem ville ikke gøre det for at spare et stort arbejde?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 18:15 #11
Kommer til at tænke på, at det nok ikke kan lade sig gøre, hvis der aldrig før har været windows på computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2016 - 18:57 #12
#11 Netop.
Derfor jeg skrev #7 :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 19:01 #13
Nå derfor Ok :-)
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2016 - 00:09 #14
Slave harddisk er et gammelt begreb (ATA disk) - hvor der var 3 stik på et harddiskkabel - (typisk et bredt 'lakridsbånd).
Du bør minimum køre SATA (eller M2 hvis det er SSD).
Er din disk gammel vil en ny ofte være hurtigere. Harddisk kan måles på andet end størrelse.

Den gamle kan sagtens være andet end 'slave' - den kan sagtens være eneste disk - men så skal der nyinstalleres.