Avatar billede mep.dva Mester
05. oktober 2016 - 21:39 Der er 6 kommentarer

Udskriv kun valgte ark

Jeg har et dokument med 10 ark, hvor jeg kun vil udskrive fx 2 ark. Jeg ved, at jeg kan markere de 2 ark vha ctrl og herefter udskrive.
Men hvis jeg på ark et har skrevet en liste over alle ark, kan jeg så her markere hvilke jeg ønsker at udskive?

Fx - sæt kryds ved de ark der skal udskrives:

X - ark 2
  - ark 3
  - ark 4
X - ark 5

og så udskriver den kun ark 2 og 5.
Håber det giver mening.
Avatar billede kim1a Ekspert
06. oktober 2016 - 07:50 #1
Uden at have testet yderligere er her en simpel vba jeg har googlet:
Private Sub Print()
    Application.ScreenUpdating = False
    Sheet1.PrintOut , , 1 'use this method to print each sheet individually
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Har du erfaring med vba?
Jeg tænker at Sheets(Array("Sheet1", "Sheet3")).PrintOut måske er noget af programmeringen, men jeg håber andre bidrager med konverteringen fra x ind i en variabel.
Avatar billede mep.dva Mester
06. oktober 2016 - 14:18 #2
Har ikke erfaring med vba,, så forstår desværre ikke helt dit svar :-)
Avatar billede kim1a Ekspert
06. oktober 2016 - 22:31 #3
Opgaven kan ikke løses uden tror jeg. Jeg vil prøve at forklare lidt bedre i weekenden hvis ikke andre kommer mig i forkøbet.
Avatar billede kim1a Ekspert
08. oktober 2016 - 00:46 #4
Okay her kommer den vba løsning, jeg håber jeg kan guide dig igennem.

Du skal bruge fanen udvikler/Developer - vælge visual basic. Der kan du i venstre side se en form for sti-finder hvor du kan finde dit Exceldokument. Her højreklikker du og vælger indsæt module, derefter indsætter du den tekst jeg skriver herunder direkte i det vindue der åbnede til højre:

Sub Macro_print()
'
Dim intRaekke As Integer

    For intRaekke = 1 To Worksheets.Count
            If Cells(intRaekke, 2).Value = "x" Then
            Sheets(intRaekke).PrintOut
            End If
    Next

'
End Sub

I mit eksempel har jeg i første faneblad skrevet fanebladene nedad. Det første er derfor "printoversigten" og derefter sætter jeg x i kolonne b ud for dem jeg vil have printet.

Nu kan du køre den lille makro når du står i printoversigten og den vil derefter udskrive dem som har et x i kolonne b.

Jeg har uploadet mit eksempel her:
http://backup48.com/accounts/6YZQaeTAOg/1/index.html

Vær opmærksom på at jeg bruger Excels navngivning af fanebladene til at udskrive. Hvis det er vigtigt for dig at fanerne følger din navngivning skal vi have udvidet makroen, men først skal vi sikre os at du kan finde ud af at bruge denne makro.
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
03. januar 2017 - 15:27 #5
Hej

Jeg har forsøgt at implementere denne i mit regneark, men jeg kan ikke få den tilpasset, jeg "mangler" at jeg eksempelvis i celle N2 skriver "print" på alle faner der skal printes, når jeg afspiller makroen udskriver den valgte sider.... giver det mening?

vh

Morten
Avatar billede kim1a Ekspert
03. januar 2017 - 16:22 #6
Hej Morten

Du kunne sætte en formel i tabellen på forsiden - noget i retning af:
=hvis([fane]N2="Print";"x";""

På den måde kan du stadig bruge makroen direkte.