Avatar billede HTP Juniormester
12. december 2016 - 19:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Automatisk nedtælling

Jeg ska lave et excel ark, hvor jeg har to datoer, en dato der angiver dags dato, denne dato bliver manuelt indtastet, så langt så godt, så skal jeg have en dato der angiver en deadline, også denne dato er nødtil at indtastes manuelt, da deadlines variere, mit spørgsmål er så, at imellem de to datoer er der jo et tidsrum, dette tidsrum indikere, hvor mange dage jeg har til at lave min opgave i, på hvilken måde kan jeg lave tidsrums forskellen om til en automatisk nedtælling? forstået på den måde, at hvis vi fx. siger d 12/12/2016-15/12-2016 der er et tidsum på 3 dage, d 13/12/2016 vil der så være 2 dage, hvordan stiller jeg det op i en kolonne, så excel selv tæller dagene ned til min deadline? på forhånd tak.
Avatar billede ebea Ekspert
12. december 2016 - 19:33 #1
Der var en anden bruger herinde, som for en uge siden, spurgte om en tilsvarende funktion. Der lavede jeg et lille eksempel, som jeg egentlig tror du godt kan bruge. Du kan ændre det, til at passe til dit behov.
https://www.dropbox.com/s/7y36jhjeyvh8aio/jobtid-1.xlsx?dl=0
Avatar billede HTP Juniormester
12. december 2016 - 22:23 #2
Nah syntes ikke helt jeg kan få det til at passe ind i hvad jeg har brug for desværre
Avatar billede ebea Ekspert
12. december 2016 - 22:43 #3
Så tror jeg ikke du har kigget rigtigt ;-) Prøv at ændre datoer i clle B18 og B19 til at være dine datoer, og så se væk fra resten (det var kun eksemplet fra en anden bruger).
Der kan du så få det du efterspørger.
Avatar billede ebea Ekspert
12. december 2016 - 23:02 #4
Avatar billede h_s Forsker
13. december 2016 - 12:39 #5
Mit forslag:

A2 = Startdato (Bruges kun som info)
B2 = Slutdato
C3 = =(B2-IDAG())

Forklaring:
C3 vil vise hvor mange dage der er til slut - også selvom startdato ikke er nået.

Eksempel:
Startdato = 01-01-2017
Slutdato = 24-01-2017
C3 = 42 dage

Når man kommer hen til den 25-01-2017 vil der stå -1 i C3.
Avatar billede HTP Juniormester
13. december 2016 - 14:46 #6
Mange tak h_s Det var lig præcis det jeg ledte efter
Avatar billede h_s Forsker
13. december 2016 - 15:20 #7
Velbekomme Henrik :-)
Avatar billede h_s Forsker
13. december 2016 - 15:26 #8
Med tiden vil du få mange med "minus". Derfor kunne du ændre formlen til:

=HVIS(D2<>"";"Afsluttet";(B2-IDAG()))

D2 = en markering af at opgaven er afsluttet. Du bestemmer selv hvad der skal stå. Hvis du vil have der skal stå noget bestemt skal du ændre formlen til:

=HVIS(D2<>"DET DU VIL HAVE DEN SKAL REAGERE PÅ";"Afsluttet";(B2-IDAG()))

Teksten "Afsluttet" kan du ændre til hvad du vil:
-Færdig
-Slut
-Udgået
Eller noget helt 4.
Avatar billede HTP Juniormester
13. december 2016 - 17:50 #9
Super fedt :D kæmpe tak for hjælpen, jeg tænker at jeg vil lave D2 som en dropdown box, hvor man så kan vælge om opgaven er igang eller afsluttet
Avatar billede h_s Forsker
14. december 2016 - 06:04 #10
God ide Henrik