Avatar billede Poulrisskov Juniormester
04. januar 2017 - 21:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udvælgelse af par.

Hej eksperter.
Jeg vil bede om hjælp til sammenparring af duer! Det kræver vist lidt forklaring:
Det er sådan, at duers seksualdrift er så stor, at man selv kan bestemme hvilken han, som skal parres med hvilken hun.
Eksempel for enkelthedens skyld: Jeg har 3 hanner (benævnt nr. 1, 2 og 3) samt 3 hunner (benævnt nr. 4, 5 og 6).
Hvis jeg til deler en subjektiv værdi for hvert enkelt mulig parring, kunne det fx. se således ud:
Han 1 parret med Hun 4 = 5 (subjektiv værdi af parringen).
Han 1 parret med Hun 5 = 5
1 + 6 = 4
Han 2 parret m. Hun 4 = 5
2 + 5 = 2
2 + 6 = 4
Han 3 parret med Hun 4 = 5
3 + 5 = 3
3 + 6 = 1
Samme hun kan ikke parres med flere hanner - følgelig er der 3?2?1 = 6 forskellige måder at sætte parrene sammen på.
I dette simple eksempel er det enkelt med papir og pen, at finde ud af, at den optimale måde at sætte duerne sammen på (maksimering af de subjektive vurderinger) er at:
Sammenparre nr 1&5, 2&6 samt 3&4. Sum af subjektiv værdi 5+4+5 = 14 "point".
Problemet er at jeg har 32 hanner og 32 hunner.
Har på fornemmelsen, at Excel kan hjælpe mig - men hvordan??
Avatar billede acore Ekspert
05. januar 2017 - 09:29 #1
Du skal i så fald bruge Excel's Solver add-in. Det skal du gå ind under Options, og sætte han ved.

Jeg har forsøgt mig med dit eksempel (3x3) og mit eget 4x4 eksempel, og kunne finde en løsning. Brugte "Evolutionary" metoden (tror ikke, at GRG Nonlinear eller Simplex LP duer). Satte constraints på max-værdi og Integer. Satte Objective til max værdi af summen af de subjektive parringsværdier. Med 4x4 er der 3 variable - i mit tilfælde hunnen til han 1,2 og 3. Hunnen til han 4 er så den, der er "til overs".

Er dog meget i tvivl om det vil fungere godt med flere par. Fundamentalt set, er det ikke indenfor Excel's spidskompetance. Men defor kan det jo godt virke.

Har du dine 32x32 subjektive parringsværdier, så vi kan prøve med dem? Så kan vi se, hvad der kommer ud. Det kommer også meget an på de faktiske værdier, tror jeg.
Avatar billede jens48 Ekspert
05. januar 2017 - 17:30 #2
Blot en kommentar angående antallet af kombinationsmuligheder.
Med 3 hanner og tre hunner bliver resultatet 6. Det kan i Excel udregnes som
=FACT(3)
eller på dansk
=FAKULTET(3)
Med 32 Hanner og 32 hunner bliver det til
=FACT(32) = 2,6313 × 10^35  (omtrent 263 kvintilliarder)
Med andre ord, du har ikke en chance for at få overblik over samtlige muligheder.
Avatar billede acore Ekspert
05. januar 2017 - 20:54 #3
Ikke manuelt, men det er bl.a. derfor vi bruger computere.
Avatar billede jens48 Ekspert
05. januar 2017 - 22:42 #4
Ja, det er jeg godt klar over, og hvis computeren kan beregne en milliard muligheder i sekundet, er den da heldigvis allerede færdig om ca 8 trillioner år
Avatar billede acore Ekspert
06. januar 2017 - 07:30 #5
Og måske før, hvis den benytter "intelligente" algoritmer.

Bare tænk på din GPS. Den kan finde den hurtigste/korteste vej på få sekunder. Og der er mindst lige så mange muligheder, som i dette eksempel.
Avatar billede jens48 Ekspert
06. januar 2017 - 08:30 #6
Ja, det er meget muligt, men da spørgsmålet gik på om man kunne bruge Excel til det, og da jeg ikke ved hvordan man sætter intelligente algoritmer ind i Excel, står jeg af her.
Avatar billede acore Ekspert
06. januar 2017 - 09:16 #7
Excel kan - som jeg allerede har skrevet - bruges med dens "Solver add-in", selv om det ikke er det optimale.

Jeg fik opfattelsen af, at du forsøgte at argumentere for, at det ikke kunne lade sig gøre overhovedet - og det er jeg ikke enig i.

I http://excelmasterseries.com/D-_Loads/New_Manuals/Step-By-Step_Optimization_S.pdf er der masser af inspiration og viden at hente. på side 212 er der et eksempel, der finder den korteste vej. Problemerne "Korteste vej" og "Udvælgelse af par" har det til fælles, at det er integer variable, hver by/due skal kun med en gang, og det gælder om at maximere/minimere en sum.
Avatar billede Poulrisskov Juniormester
06. januar 2017 - 19:48 #8
Hej Acore og Jens48.
Undskyld jeg først vender tilbage nu.
Tak for jeres svar.
Jeg kan godt fornemme, at det ikke er lige til ? Jeg forstår ihvertfald ikke helt hvordan det kan gøres.
Nu har jeg været ved at fin-sortere duerne, og det viser sig, at der kun er ca. 12 hanner og 12 hunner, som "egner sig" til at avle på.
@acore, Hvis dit tilbud om om at forsøge din løsningsmodel stadig står ved magt, vil jeg i løbet af weekenden tildele de subjektive vurderinger til de 12*12 mulige parringer.
Pfht. Poul
Avatar billede acore Ekspert
06. januar 2017 - 19:56 #9
Du sender bare. Vi kan også starte med færre. Det er ikke så svært som det lyder, tror jeg.
Avatar billede Poulrisskov Juniormester
07. januar 2017 - 01:10 #10
Tak acore!
Er igang med tildelingerne!
Er det muligt at kontakte dig uden om dette forum?
Jeg kan træffes på tlf 51ni538to2 eller gmail.com - prefix: poulrisskov_snabel_a.
Poul