Avatar billede DALOKOS Novice
26. januar 2017 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Antal unikke med to betingelser

Jeg har lidt problemer med at få en formel til at virke..

Jeg skal have talt unikke værdier (uden tomme celler) i A:A med to betingelser.

I det uploadet Excel-ark er et eksempel. Så når B er "Grøn vækst" og D er "Region Hovestaden" skal Excel tælle antal unikke i A.

Jeg søger udelukkende hjælp til en formel og ikke VBA.

Link til eksempel:
www.dropbox.com/s/0n7ve1u4zanhahy/Fors%C3%B8g.xlsx?dl=0

På forhånd tak!
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2017 - 17:44 #1
Du kan bruge:

=COUNTIFS(A2:A30;"<>""";B2:B30;"Grøn vækst";D2:D30;"Region Hovedstaden")

COUNTIFS  hedder på dansk TÆL.HVISER
Teksterne kan skiftes ud med de celler der indeholder dem.
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2017 - 18:29 #2
Jeg overså at det skulle være unikke værdier, så glem indslag #1
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2017 - 18:40 #3
Lav en hjælpekolonne med denne formel:

=COUNTIF($A$2:A2;A2)

som skal kopieres nedad. Og optællingen kan så laves med:

=COUNTIFS($A$2:$A$30;"<>""";$B$2:$B$30;"Grøn vækst";$D$2:$D$30;"Region Hovedstaden";$E$2:$E$30;1)

Det er antager at hjælpekolonnen er E. COUNTIF hedder på dansk TÆL.HVIS
Avatar billede DALOKOS Novice
26. januar 2017 - 19:28 #4
So far so good. Det går desværre galt, da kolonne A indeholder det samme projektnavn flere gange under forskellige temaer.

Det vil sige, at hvis der står "Digital" som projektnavn under Grøn vækst også, så tæller den kun én unik værdi i kolonne A, men der er i realiteten to unikke. Én unik under Grøn vækst og én unik under Innovation.

Håber det er til at forstå - på forhånd tak for hjælpen :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
26. januar 2017 - 23:25 #5
Undskyld, men jeg forstår ikke dit argument. Hvis "Digital" står under både temaet Grøn Vækst og under Innovation, bliver det talt med en gang, hvis betingelsen er Grøn vækst og en gang, hvis betingelsen er Innovation. I begge tilfælde på betingelse af at Region er OK. I din oprindelige beskrivelse, skriver du at der skal være to betingelser opfyldt for at de unikke Projekter tælles, og det du skriver i #4 stemmer ikke overens med det oprindelige.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
27. januar 2017 - 07:27 #6
Avatar billede jens48 Ekspert
27. januar 2017 - 10:05 #7
Det var vist alligevel mig der havde misforstået det. Ret hjælpekolonnens formel til:

=COUNTIFS($A$2:A2;A2;$B$2:B2;$G$3;$D$2:D2;$G$2)