Avatar billede Mille Novice
20. februar 2017 - 11:58 Der er 8 kommentarer

Begrænsning af eller opmærksomhed på celleværdi

Hejsa,

Jeg har en celle som viser flex-tid (se nedenfor: Ny saldo).
Cellen har en formel der hedder =F46-F49+F45+F47-F48
Man må maks have +/-37 timer på flexkontoen. Dvs. at hvis værdien går over  +/-37, skal der være en begrænsning af feltet eller en form for opmærksomhed fx en popup der siger at flexkontoen ikke må overstige +/-37 timer.

Ift. begrænsning har jeg forsøgt mig med datavalidering, men kan ikke få det til at fungerer, hvilket jeg tænker er pga. at der er en formal i cellen.

Ift. en opmærksomhed på feltet har jeg prøvet med betinget formatering både med fremhæve celleregler, ikonsæt og formel, men det kan jeg heller ikke få det til at fungere.

Er der nogen der kan hjælpe?

Flex regnskab:
Overført primo saldo              00:00
Timer denne måned          148:00
Overarbejde flyttet til flex              0:00
Flex til udbetalt overarbejde      0:00
Månedsnorm                          148:00
Ny saldo                                    00:00
20. februar 2017 - 12:11 #1
DataValidering virker kun på celler hvor du indtaster værdier...
Prøv Conditional formatting og farv cellen rød, hvis værdien går uden for grænserne
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. februar 2017 - 12:30 #2
Lav en hvis-formel ved siden af din opsummering. Formlem skal skrive en sætning der fortæller at max timer er overskredet. Lav samtidig en betineget formattering der farver cellen rød når teksten skrives.

Skal du bruge hjælp til det så fortæl hvilken celle din formel står i. så hjælper jeg gerne.
Avatar billede Mille Novice
20. februar 2017 - 12:32 #3
Ok tak - jeg dropper datavalidering.

Mht. betinget formatering, så kan jeg kun få det til at fungere med +37 men ikke med -37... heller ikke hvis jeg vælger fremhæv celleregler mellem -37 og 37.
Avatar billede Mille Novice
20. februar 2017 - 12:34 #4
Hej Mads,

Du må meget gerne hjælpe med at lave formlen.
Summen stå i celle F50
20. februar 2017 - 13:23 #5
=OR($F$1>-37;$F$1<37)
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. februar 2017 - 15:59 #6
Hej

Jeg vedlægger et link med et eksempel.

Jeg hører gerne om det er noget du kan bruge

https://www.dropbox.com/s/cf6aah16fxwh016/Betinget%20formatering%202%20betingelser.xlsx?dl=0
Avatar billede Mille Novice
23. februar 2017 - 08:03 #7
Hej igen,

Jeg kan ikke rigtig får det til at vikre, men jeg tænker det er pga. formateringen. Det virker jo perfekt i dit ark og her kan jeg se du har standard formatering. Men i mit ark er formateringen sat til [t]:mm;@.
Kan din løsning bruges med ovenstående formatering?
Jeg kan evt. sende mit ark til dig, hvis du har brug for at se det...
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. februar 2017 - 10:26 #8
Min løsning kan ikke bruges med din formatering.

Jeg har prøvet, den kan virke med positive tal, men hvis der kommer negative tal i opsummeringen virker sammentælling ikke.

Indtastningen af timer med dit format er også mere besværlig.

Anvend normale decimaltal, så vil det virke som du kan se i mit oplæg.