Avatar billede dracz Novice
27. marts 2017 - 11:54 Der er 3 kommentarer

Undgå at Excel ændrer langt text / tal

Hejsa Eksperter :-)

Jeg er igang med at oprette et simpelt opslagsværktøj i Excel

Værktøjet skal kunne søge på alle vores varenummer og derefter selv finde beskrivelse, pris mm.

Måden jeg laver søge funktionen på er via Lopslag.

Problemet er at nogle af vores varenummer ikke umiddelbart passer ind i Excel.
Her har i nogle eksempler jeg er stødt ind i.

9000041120606 Bliver til: 9,00004E+12
6300011730506 Bliver til: 6,30001E+12

Dette kan muligvis løses med en formatering til Tal.
Dog indeholder nogle af vores varenummer også bogstaver

Eksempel:
261E16 Bliver til: 2,61E+18
33E16 Bliver til: 3,3E+17

Vi snakker om totalt 25.000 varenummer så jeg ønsker ikke at manuelt  at skulle ændre noget til et tal og andet til tekst, jeg tror også jeg vil få et problem med min Lopslag's formel.

Jeg håber at ovenstående giver mening for jer, ellers må i meget gerne sige til.

Er der nogle som kan hjælpe :-)?

På forhånd tak!
Avatar billede acore Ekspert
27. marts 2017 - 12:03 #1
Hvordan kommer varenumrene ind i excel? Det er der, du skal sørge for, at de fra starten opfattes som tekst.

Det kan gøres ved at sætte teksten i anførselstegn.

Vær opmærksom på, at der er begrænset præcision i et tal. Så et varenummer som "9000041120606123" indtastet som tal bliver til "9000041120606120". Det kan gå an med et tal, men med et varenummer går det ikke, så det er afgørende, at det kommer ind som tal.
Avatar billede Daffodil Professor
27. marts 2017 - 12:17 #2
Hvis dine udgangsdata bliver eksporteret ind fra en database burde Excel selv formatere kolonnen til tekst, da du jo skriver at i varenummerkolonnen findes der både rene tal og en blanding med bogstaver.

Har lige afprøvet fra Access til Excel og det virker uden problemer. Har prøvet med ca. 20.000 linjer jeg har liggende til samme formål.
Avatar billede jkrons Professor
27. marts 2017 - 13:38 #3
Problemt opstår hvis et tal er længere end 11 cifre. Så omskrivr Excel automatiskl til eksponetiel notation (videnskabelig kaldes det i Excel). Det undgås ved at importere som tekst, ikke som tal. Når dine numre med bogstaver i, også bliver skrevett som eksponetiel funktion, skyldes det, at du har et E på tredjesidste position. Så tror Excel at du mener at det skal være et tal i eksponentiel notation. andre bogstaver der, burde ikke give problemer og ej heller et E på andre positioner.

Så løsningen er altså at importer dine numre som tekst, ikke som tal. Så risikerer du heller ikke at løbe ind i Excels begrænsning på, at et tal ikke kan være på mere end 15 cifre.