Avatar billede GoofyKid Juniormester
06. august 2017 - 20:15 Der er 2 kommentarer

Udtrække Sidste Mappe i CELLE ReturStreng

Hej Eksperter,
Da mit spørgsmål både drejer sig om ProjektMapper og de Mapper, der ligger på Computeren, har jeg valgt, at kalde ProjektMapper for WorkBooks, for ikke at forvirre begreberne.
Jeg er i gang med et lille "System" der består af et antal WorkBooks (13), der alle ligger i samme Mappe.
I hver WorkBook, skal jeg bruge både FilNavnet på hver WorkBook og Navnet på den Mappe, den/de ligger under.
(Workbook FilNavnet indeholder et MånedsNummer og navnet på den Mappe "det hele" ligger under, indeholder et ÅrsTal, så derfor har jeg brug for, at kunne få fat i begge disse Navne).
Formlen/Funktionen: CELLE("filnavn") Returnerer en tekststreng, der indeholder de informationer jeg skal bruge.
WorkBook FilNavnet har jeg fundet ud af, hvordan jeg får trukket ud og jeg kan også danne en ny TekstStreng, der kun indeholder den Fulde MappeSti, hvor Mapperne er adskilt af et "\". Den Mappe jeg skal bruge, ligger efter det sidste "\" og det er så hér jeg er gået helt i stå.
Det er tanken, at Mappen med hele "Systemet" senere skal kunne flyttes frit rundt, når det hele er OK, så uanset hvordan en fremtidig 'Fuld MappeSti' vil komme til at se ud, så vil den MappeStreng jeg skal bruge, altid være den sidste Mappe i den streng CELLE Funktionen returnerer.

Håber, at disse oplysninger er tilstrækkelige.
Avatar billede aphandersen Juniormester
06. august 2017 - 20:22 #1
Som jeg forstår dig, er dit spørgsmål at du har en tekststreng med hele stien til en mappe og har brug for at få at vide hvad der står efter den sidste "\"? Her laver du jo i VBA jo bare et array, der splitter på "\":

Dim arr() As String
arr = Split(tekststreng, "\")

Og så vil den værdi du har brug for jo i arrayets sidste værdi.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
14. august 2017 - 15:54 #2