Avatar billede Ruben Novice
10. august 2017 - 14:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Fyld tomme celler nedad med værdi indtil ny værdi kommer

Jeg har en kolonne, hvor der løbende står nogle værdier uden systematik. Se eksempel nedenfor. Kan man lave en funktion, som fylder de tomme celle ud med den værdi der står ovenfor, indtil der kommer en ny værdi - altså at A2 og A3 får værdien "Computer", A5, A6, A7 og A8 får værdien "Tablet" og A10 får værdien "Mobile". Mit regneark består af 820000 rækker og der er ca. 11000 forskellige værdier, der skal fyldes ud i de tomme celler, hvorfor det vil være et forholdsvis stort arbejde at gøre det manuelt.

På forhånd tak

Eksempel
A1    Computer
A2
A3
A4    Tablet
A5
A6
A7
A8
A9    Mobile
A10
Avatar billede h_s Forsker
10. august 2017 - 15:21 #1
Du kan ikke både have en værdi/tekst og en formel i samme celle. Hvis du gerne vil have den udfyldt med en tekst, skal der noget VBA til og det kan en anden måske hjælpe dig med :-)

Det du kan gøre med funktioner er, at du i kolonne B laver en funktion:
I B1 skal funktonen være =A1
I B2 skal funktonen være =Hvis(A2<>"";A2;A1)
Funktionen trækker du ned gennem kolonnen ned til sidste række hvor du vil have den til at virke.
Du kan evt. skjule kolonne A
Avatar billede h_s Forsker
10. august 2017 - 15:22 #2
Hvis du kun skal bruge funktionen en gang kan du efterfølgende kopier kolonne B og indsætter som værdier. Så slipper du for funktionerne. Så virker det selv sagt ikke hvis du ændre teksterne i kolonne A.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
10. august 2017 - 15:57 #3
Hvis du har dine data i A1:B(x) så gør følgende:

Vælg fra B1 og så langt ned som du har data.
Tryk på F5, herefter på Speciel.
Sæt prik ved Tomme celler.
Tryk på OK.
I formelfeltet indtaster du: =B1.
Hold Ctrl-tasten nede og tryk på Enter.
Avatar billede finb Ekspert
11. august 2017 - 08:47 #4
#3 er udmærket, men
egentlig har du brug for en database
til denne type opgave, fx Access.
Avatar billede Ruben Novice
11. august 2017 - 09:00 #5
Tak xl-Enthusiast . Det virkede :-)