Avatar billede totalpc Seniormester
15. oktober 2017 - 11:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

join mellem 3 tabeller samt gruppering.

Tabeller:

ARTER
Id
ArtNavn

INDVEJNING
ArtID
Baadnr
Vaegt

TEAMS
Baadnr
TeamNavn

Fra indvejning vil jeg have den største vægt, grupperet pr art. Jeg vil have artnavn med fra arter og teamnavn fra Teams
Jeg kan komme så langt her, men så lige gyldigt hvad jeg gør for at få teamnavn med så går det galt.

SELECT MAX(t1.Vaegt) AS Vægt, t1.ArtID, t2.ArtNavn, t1.Baadnr
FROM indvejning t1, arter t2, teams t3
where t1.ArtID=t2.ID
GROUP BY t1.ArtID
order by max(t1.Vaegt) DESC

Hjælp til at komme i mål, søges :)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. oktober 2017 - 22:12 #1
SELECT artsnavn,MAX(vaegt)
FROM indvejning JOIN arter ON arter.id=invejning.artid
GROUP BY artsnavn

vil give dig stoerste vaegt, men det er mere tricky at faa team navn med. Mit forslag:

SELECT artsnavn,vaegt,teamnavn
FROM (indvejning iv1 JOIN arter ON arter.id=iv1.artid) JOIN teams ON teams.baadnr=iv1.baadnr
WHERE vaegt = (SELECT MAX(vaegt) FROM indvejning iv2 WHERE iv2.artsid=iv1.artsid)

Det er utestet!
Avatar billede totalpc Seniormester
16. oktober 2017 - 07:43 #2
Det ser meget rigtigt ud. Jeg har forsøgt at få baadnr med fra indvejning tabellen og tror det er rigtigt således:

SELECT artnavn,vaegt,teamnavn,iv1.baadnr
FROM (indvejning iv1 JOIN arter ON arter.id=iv1.artid) JOIN teams ON teams.baadnr=iv1.baadnr
WHERE vaegt = (SELECT MAX(vaegt) FROM indvejning iv2 WHERE iv2.artid=iv1.artid)
order by vaegt DESC

Tak for hjælpen