Avatar billede torben lind Forsker
23. november 2017 - 15:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

rullemenu i excel

Hej allesammen.
Jeg ville høre om I kan være behjælpelig med at oprette en rullemnu i excel 2010.
Jeg har omkring 250 varenumre nu jeg ville have lagt ind i en rullemenu.Det skal ende op i at jeg kun skal taste de første bogstaver så finder rullemenu selv de produkter der starte med f.eks A, altså en form for søgefunktion,idag skal jeg sidde med piletasterne og køre henholdsvis ned og op.
Det ville være dejligt med en udførlig anvisning på hvordan den kan opbygges.
Med venlig hilsen.
Torben
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. november 2017 - 20:55 #1
Hej Torben

Lav en combobox ("VareNavn") og gør den usynlig (kontrolelement for formular)

nedenstående flytter combobox'en til cellen du klikker på (A2-A25)

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
        If Not Intersect(Target, Range("A2:A25")) Is Nothing Then
              with Varenavn
                      .visible=true
                      .top=target.top
                      .left=target.left
                      .width=target.width
                      .heigth=target.heigth
              end with
        else
              varenavn.visible=False
        end if
End Sub

nedenstående er søgefunktionen

Private Sub VareNavn_Change()
    Dim Arr() As Variant, D1 As Object, cl, c
    Arr = Sheets(1).Range("E2:E" & Sheets(1).[E65000].End(xlUp).Row)
    If VareNavn <> "" And IsError(Application.Match(VareNavn, Arr, 0)) Then
        Set D1 = CreateObject("Scripting.Dictionary")
        cl = UCase("*" & Replace(VareNavn, " ", "*") & "*")
        For Each c In Arr
            If UCase(c) Like cl Then D1(c) = ""
        Next c
        VareNavn.List = D1.keys
        VareNavn.DropDown
    End If
    Activecell.value=VareNavn.Value
End sub

Jan
Avatar billede torben lind Forsker
23. november 2017 - 21:33 #2
Hej Jan.
Tak for hurtig svar,jeg vil kigge på det imorgen,men ved den første hurtige gennemlæsning,tror jeg nok det skal skæres lidt mere ud i pap,før jeg forstår det.Jeg prøver imorgen og kommer tilbage til dig.
Torben
Avatar billede torben lind Forsker
24. november 2017 - 13:36 #3
Hej Jan.
Som skrevet igår ønsker jeg hvis muligt en lidt større uddybning til det du har lavet.
I den første boks har du skrevet Range("A2:A25")skal det ikke være i lig med de varenumre jeg har f.eks 250 varenumre,altså A2:A250 eller hvad?
I hvilken celle skal jeg indsætte henholdsvis VARENUMRE og den FORMEL du har lavet og derefter hvor skal jeg indsætte boks nr.2 du har lavet.
Håber du kan hjælpe mig lidt mere.
Torben
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
24. november 2017 - 15:18 #4
dit spørgsmål ligner
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020394?k=8278027

jeg vil se om jeg sent i aften kan lave et eksempel til jer!!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
24. november 2017 - 22:05 #5
Avatar billede torben lind Forsker
26. november 2017 - 08:02 #6
hej Jan.
Undskyld for det svar,jeg fik kigget på det igår og nu har jeg fået det til at virke.
Mange tak for din hjælp,det er altid rart når man får hjælp til sine problemer.
Med venlig hilsen
Torben