Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 09:25 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

tidsplan, betinget formatering

Jeg er ved at lave en tidsplan med en start dato, en varighed og en evt forsinkelse. Alt er baseret på uger.

A1 = start dato (uge nr)
A2 = varighed (uger)
A3 = forsinkelse (uger efter start dato)
A4 = Aflevering (uge)
A5 til AZ5 = uger

Hvis start dato er uge 7 og varighed er 4 uger, skal den automatisk farve cellerne G5 til J5 grønne.
Aflevering er uge 15 skal den farve celle O5 blå
Hvis der er en forsinkelse på eks. 2 uge skal den rykke de fire grønne felter 1 uge, og farve den første celle (G5) rød

Håber det var til at forstå
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 10:18 #1
Jeg forstår ikke hvad du mener med

Hvis der er en forsinkelse på eks. 2 uge skal den rykke de fire grønne felter 1 uge, og farve den første celle (G5) rød

Kan du ikke forklare lidt bedre?
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 10:21 #2
hvis der er en forsinkelse på elks 2 uger, skal den markerer de to første oprindelige uger røde, og rykke de fire grønne uger 2 uger!

Kan man evt vedhæfte noget i det her forum, så er det nemmere at forklare
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 10:26 #3
Kan du ikke uploade til Dropbox og så her på siden indsætte et link til den uploadede fil?
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 10:39 #4
Forklaring og link i bunden:
I billedet kan i se start – varighed – aflevering – og evt forsinkelse.  Ud af x aksen ligger ugerne.
Eks 1. Start i uge 21 og en varighed på 2 uger. Dvs cellerne AA3 til AB3 skal farves blå. Aflevering i uge 31 dvs cellen AK3 skjal farves grøn.
Eks 2. Oprindelig start i uge 8 men idet der pludselig kommer en forsinkelse skal startes rykkes antal celler = uger i F4. Forsinkelsen skal farves rød

Er det til at forstå?

https://www.dropbox.com/s/ejonoseyx8wih96/Mappe2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 10:46 #5
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 11:33 #6
Lige præcis xl-Enthsiast

Så skal jeg bare have rettet cellerne til så de passer i mit ark :)
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 12:32 #7
En hurtigt en. Hvordan kopierer jeg nu den betingede formatering såeldes den i stedet for A1 tl A4 tager højde for B1 til B4
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 13:07 #8
Vælg celle A5, gå ind i Conditional Formatting, Manage Rules. I de enkelte formler ændrer du A til B.
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 13:20 #9
Hmm men sagen er at jeg har 250 rækker der skal ændres, gange 3 regler... Det er mange manuelle rettelser!

Det kan ikke lade sig gøre at trække reglerne ned og automatisk kopierer den?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 13:36 #10
Når du vælger A5 og går ind i Betinget Formatering og ændrer A til B i de tre formler, så gælder det jo hele området A5:AZ5 (se dialogboksen helt til højre "Applies to").
Herefter kan du jo bare vælge A5:AZ5 og så bruge formatpenslen til at kopiere den betingede formatering nedad så mange rækker, du ønsker.
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 13:52 #11
Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
A1 til A4 skal være til A5 til AZ5
B1 til B4 skal være til B5 til BZ5

Det er samme formler, men forskellige kolloner den skal gå efter.
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 13:56 #12
Eller rette fortalt
A1 til D1 skal gælde til E1 til BG1
A2 til D2 skal gælde til E2 til BG2
osv.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 14:06 #13
Kan du ikke uploade filen?

NB
Husk at give de relevante specifikationer fra starten.
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 14:20 #14
Her er link. Der kommer løbende flere rækker på dernedad.

https://www.dropbox.com/s/9v5mlz9jdan4of3/Tidsplan_NY.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 14:46 #15
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. december 2017 - 14:51 #16
Formlerne virker ikke korrekte over et årsskifte, men måske du selv kan tilpasse formlerne, hvis det er et problem?
Avatar billede moss Novice
07. december 2017 - 15:16 #17
Mega godt - takker mange gange