Avatar billede Tand Juniormester
07. januar 2018 - 16:25 Der er 14 kommentarer

Fra NTFS til Fat32

Jeg vil lægge win 10 ind på min pc fra dvd.
Programmet skriver,
Window opdagede at efisystempartitionen var formateret som ntfs.
Format efisystemet som fat32, og genstart.
Hvordan gør jeg det.?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2018 - 16:42 #1
Det skulle win10 installationen gerne kunne finde ud af at gøre, helt af sig selv.

Slet alle de partitioner du ikke skal bruge, og marker den upartitionerede disk til at installere på - så finder installationen selv ud af resten...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2018 - 17:09 #2
Enig i #1
Installation vil foreslå NTFS som du skal bruge til din installation
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2018 - 17:56 #3
Det er nu ikke helt rigtigt, men næsten :-) - en moderne (U)EFI installation består af flere partitioner. Det er helt rigtigt at selve windows partitionen som vi skal bruge foreslås som NTFS, men der er andre af systempartitionerne der SKAL være FAT32 - bl.a. pga. det sjove paradoks, at (U)EFI ikke har det så godt med at skulle BOOTE en NTFS partition... (Bl.a. derfor skal en installations-stick altid være FAT32 formatteret).

Alt dette styres dog som sagt helt og holdent af windows installationen, så det er ikke noget man skal tænke over, så længe man vælger at installere på en "upartitionereret" disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2018 - 18:01 #4
#3 Jeg er enig.
Kan problemet så være at medie til installation er lavet forkert  (ntfs) så det er det der menes med det der skrives i indledningen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. januar 2018 - 18:26 #5
Mediet er en DVD - altså hverken NTFS eller FAT32, men formentlig UDF.

Jeg tror snarer man prøver at installere på en disk, der i forvejen har én stor NTFS partition. Derfor mangler der plads til at oprette den FAT32 opstartspartition, som UEFI kræver.

Det ville godt kunne lade sig gøre, hvis man slår Secure Boot fra, og installerer på "gammeldags" manér... - men det vil også åbne op for RootKits m.m....
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2018 - 19:21 #6
#5 Ok tak for info. Har selv lidt ældre computere med alm BIOS så jeg vidste ikke at uefi skulle bruge fat 32 på opstart partitionen. På min pc med gammaldaws bios der er alle partitioner NTFS :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
07. januar 2018 - 23:45 #7
Til EFI/UEFI Skal Harddisken køre GPT format. Men installationen finder selv ud af at tildele til dele og oprette denne hvis Harddisken er total u allokeret og så bliver disken i øvrigt til NTFS.
Avatar billede Tand Juniormester
08. januar 2018 - 08:52 #8
Kan jeg få et formamteringsprogram som jeg kan kopiere over på en dvd,
Slukke for pc, og så boote programmet og så formatere harddisken.?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2018 - 09:08 #9
Det er ikke nødvendigt - det klarer installationsprogrammet for dig.

Du skrev du installerede fra DVD? - så burde det hele være til rådighed. Du booter på DVD´en, accepterer licensbetingelserne, og så vælger du en AVANCERET installation. Her får du mulighed for at modificere din harddisk - slet alle de partitioner du ser, og klik fortsæt, når der kun er én uallokeret partition tilbage.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2018 - 10:46 #10
# 8 Har der tidligere været noget på Harddisken og har den kørt EFI/UEFI? Hvis ja  så skal du slette partitionerne et for et så du sidder med en totalt ren og uallokeret Harddisk
https://ibb.co/d0ZJCR
P.S. Hvilken PC: Navn og model det ville kunne give en bedre vejledning
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2018 - 11:09 #11
Hvis du f.eks. Modtager fejlmeddelelsen: "Windows kan ikke installeres på denne disk. Den valgte disk er ikke af GPT-partitions mode ", det skyldes, at din pc er startet i UEFI-tilstand, men din harddisk er ikke konfigureret til UEFI-tilstand. så får  du mulighede At slette disken så den står som uallokeret Og i GPT tilstand er din disk ikke i stand til at køre andet end NTFS. ikke noget med Fat.32  Det kan kun lade sig gøre i MBR - Partitioner
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. januar 2018 - 11:31 #12
Poko vi har haft snakken før... - jo, UEFI kræver en ikke NTFS partition... - d.v.s på enkelte systemer er NTFS supporteret, men det er ikke en defineret del af UEFI standarden....

"UEFI based systems such as the Surface Pro or other UEFI systems require that the boot files reside on FAT32 partition.  If they are not FAT32 the system may not see the device as bootable." - sakset fra https://blogs.technet.microsoft.com/askcore/2013/03/20/creating-bootable-usb-drive-for-uefi-computers/ - men gælder altså ikke kun USB-sticks.

Hvis du kigger på din egen UEFI/GPT baserede disk, lægger du sikkert mærke til at  der er en del partitioner, foruden den egentlige windows partition, bl.a. en typisk 100MB stor partition af typen "EFI". Denne indeholder EFI Bootloader, der kalder selve windows bootloaderen, og denne SKAL være FAT32 formatteret. Se evt. https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/configure-uefigpt-based-hard-drive-partitions - her står det beskrevet rimelig detalieret.

Men man får ikke lov at se hvad der er på partitionen, og derfor kan Windows diskmanager heller ikke se, at den er FAT32 formatteret...

...og selvfølgelig kan EFI tolke andet end NTFS partitioner... - ellers ville bl.a. Linux folket nok få det svært :-) (Du mener i øvrigt nok MFT partitioner - ikke MBR partitioner ;-)

@Tand -> Du går slet ikke galt i byen ved at følge POKO´s vejledning.. - de er faktisk ret gode og let overskuelige... - så prøv engang som det link POKO har lagt, og lad helt være med at spekulere over alt ovenstående... - det er en helt anden, noget mere avanceret snak.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. januar 2018 - 13:23 #13
Selvom det ikke er nødvendigt at bruge GPT-diske, er der en særlig partition kaldet ESP (EFI System Partition). Denne partition er formateret ved hjælp af FAT32 lignende, men den har en specifik partitionstypekode på EF00 i modsætning til den 0x0C, der normalt vil blive brugt til FAT32-drev
https://ibb.co/eoWCNR
Avatar billede Tand Juniormester
09. januar 2018 - 09:57 #14
Så startede jeg op fra dvd og slettede alle filer,
Og nu startede den op med at indstalleret win 10.
Tak for hjælpen.