Avatar billede jisch Mester
13. marts 2018 - 23:18 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Absolut og relativ celler

Dette er svært at beskrive, men jeg prøver:

Jeg har en række A1:E1 med værdier. Jeg har en kolonne H1:H5 med værdier.

Jeg vil gerne oprette en ny række A3:E3 med funktion mellem A1 - H1, B1 -H2....etc.

Det kan jeg naturligvis gøre manuelt ved at skrive (A3)=A1*H1, (B3)=B1*H2...etc.

Nu til spørgsmålet: Hvordan skriver jeg en funktion i  A3 (=A1*H1) som jeg kan kopiere fra A3 til E3 (altså rækken A1:E1 relativ til H1:H5)?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2018 - 05:29 #1
I A3:

=INDEX($A$1:$E$1;COLUMNS($A:A))*INDEX($H$1:$H$5;COLUMNS($A:A))
på dansk:
=INDEKS($A$1:$E$1;KOLONNER($A:A))*INDEKS($H$1:$H$5;KOLONNER($A:A))
kopier til E3.

Eller:
=INDIREKTE("r[-2]c";0)*INDIREKTE("r["&-2+KOLONNER($A:A)-1&"]c8";0)
men den første (INDEKS) er den bedste.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2018 - 08:13 #2
Endnu en mulighed er at bruge en multicelle matrixformel. Vælg A2:E2 og indtast

=A1:E1*TRANSPONER(H1:H5)

Afslut ved at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter.