Avatar billede Katharina Juniormester
26. marts 2018 - 15:59 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at hente korrekt data

Hej!
Jeg er i gang med at se om det kan lade sig gøre, at lave automatisk oversættelse via Excel. Eller næsten automatisk i hvert fald.
Men jeg er strandet lidt nu. Håber I kan hjælpe.

Vi har 377 forskellige kategorier som fordeler sig på 22 forskellige sektioner. Nogle kategorier hedder det samme på dansk uanset om det tilhører den ene eller den anden sektion - det kan fx være "Varmelegeme" som hedder varmelegeme om det er til en tørretumbler eller en vaskemaskine. På tysk vil det dog hedde "Heizung" til tørretumbler og "Heizstab" til vaskemaskine. Så her tænker jeg, at jeg er nødt til at give hver kategori et unikt ID og hver sektion et unikt id, så jeg kan være sikker på, at Excel ikke bare trækker en tilfældig oversættelse af "Varmelegeme".

Så tørretumbler har fået ID #31 og vaskemaskine har fået ID #32. Samtidig har varmelegeme til tørretumbler fået ID #347 og varmelegeme til vaskemaskine har fået ID #371. Herudover er den information jeg har
1. Hvad kategorien hedder på dansk
2. Oversættelse af alle kategorinavne liggende i faner i samme Excelark - og nu også unikke ID'er tilknyttet hver.
Eksempel: I rækken med Varmelegeme til vaskemaskine har jeg følgende information http://prntscr.com/iwkdrs

Jeg er nu nået til at have et ark til oversættelse, der ser således ud:
http://prntscr.com/iwka6z

Hvordan får jeg rette ID for kategorien over i kolonnen G? Jeg kan regne ud, at jeg er nødt til at sammenholde det danske navn med det option ID jeg har for den enkelte hvidevare.

Slutresultatet skulle gerne blive, at jeg kan se option-id'er for alle unikke kategorier og så lave oversættelserne automatisk via indeks-formel eller lopslag.

Jeg kan evt. sende arket, hvis det er nemmere.

Håber I kan hjælpe :)
Avatar billede falster Ekspert
26. marts 2018 - 19:21 #1
Jeg håber, at du får bud på løsninger fra nogle Excel-hajer herinde.

Men da det endnu ikke er sket, tillader jeg mig at ride en af mine kæpheste:

Har du overvejet at lave det i Access?

Det vil efter min mening være meget lettere.

Og dine overvejelser om kategorier og unikke ID'er tyder på, at du har helt styr på, hvorledes en eller flere af de nødvendige tabeller skal oprettes til en relationsdatabase.
Avatar billede finb Ekspert
27. marts 2018 - 09:51 #2
Ja, brug Access,
og ellers kombiner navne:
"Heizung- tørretumbler"
"Heizstab-vaskemaskine"
Avatar billede Katharina Juniormester
27. marts 2018 - 12:22 #3
Hej med jer,
Ja, tanken har strejfet mig med Access, men da jeg kun har brugt programmet kortvarigt for år tilbage, tænkte jeg, at jeg lige ville forsøge mig med Excel først :)

Jeg har indtil videre sendt arket til xl-enthusiast, og det er vist lykkedes at finde frem til en løsning :)
Avatar billede Katharina Juniormester
27. marts 2018 - 13:08 #4
Har fået hjælp af xl-enthusiast til at løse ogpaven :)

Opgaven blev løst vha. indeks og sammenligning, lavet som matrixformler.

Tak for hjælpen!