Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 17:12 Der er 10 kommentarer

Hjælp til =HVIS( OG Formel

jeg har lavet følgende formel
=HVIS(OG('Skema A1'!$A$13="FRT";'Skema A1'!A:E=X);'Skema A1'!B12;"()")
jeg forventede at den  kikker i Skema A1 celle.A13 efter navnet FRT
og samtidigt ser om der er et X i Skema A1 kol.B
Hvis begge ting er opfyldt så returner med datoen fra SkemaA1  celle B12 til Total oversigt J8
Formlen er skrevet i Total oversigt J8
Hvad gør jeg forkert , returnerer men #Værdi
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2018 - 17:29 #1
Du skal have " omkring X
"X"
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 17:42 #2
Det var desværre ikke nok
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2018 - 18:05 #3
#2  -  Som Kabbak nævner i #1, så er det med " " omkring X, den ene ting. Den anden ting er, at den definering du har med dine X og så kolonner A:E, ikke virker.
Hvis du f.eks. ændrer til:
=HVIS(OG('Skema A1'!$A$13="FRT";'Skema A1'!A13="X");'Skema A1'!B12;"")
vil du få returneret dato fra B12 i Skema A1

Men jeg kender ikke dit ark's opsætning med dine X'er, så det er lidt svært at sige konkret hvad du skal ændre!
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 19:28 #4
X står kun i kolonne B fra B16 til B100
hvordan får jeg den til at se om der er et x  i en eller alle de celler ?
den returneret dato skulle gerne blive  hængende i  "Total oversigt J8" selv om der kommer et andet navn i 'Skema A1'!$A$13="XXXX e
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2018 - 19:48 #5
Jeg forstår stadig ikke din sammenhæng, hvor du henter din reference. Du har låst din reference fra Skema A1'!$A$13 med $ tegn, så HVIS formlen leverer jo kun en dato, ud for den celle. Men du vil så have X referencer ud fra B16:B100
Så jeg er ikke helt med på din opstilling!
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 19:51 #6
Kan jeg sende Filen til dig , med en bedre forklaring ?
Avatar billede ebea Ekspert
19. april 2018 - 20:21 #7
#6  -  Ja, jeg gir dig en email på privat besked!
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 20:24 #8
jeg kan prøve at beskrive det jeg gerne ville opnå

Eks. Hvis der i Skema A1 i celle A13 er navnet FRT, og der samtidigt er et eller flere x i kolonne B16  til 100 så skal datoen fra B12  returneres til Total oversigt  J8 denne dato skal blive i J8 indtil der kommer en ny dato
Avatar billede kabbak Professor
19. april 2018 - 20:53 #9
=HVIS(OG('Skema A1'!$A$13="FRT";TÆL.HVIS('Skema A1'!B16:B100;"X")>0);'Skema A1'!B12;"")
Avatar billede FinnLauridsen Forsker
19. april 2018 - 21:20 #10
Hej Kabbak
Der er lige det at datoen gerne skulle blive der  selv om der bliver valgt et andet navn