Avatar billede Slettet bruger
20. april 2018 - 12:28 Der er 24 kommentarer

Indsætte komma mellem tal

Hej,

Jeg sidder med nogle store datafiler i excel og har brug for at kunne indsætte et komma mellem hvert enkelt ciffer.

fx 78910 bliver til 7,8,9,10 eller  357 bliver til 3,5,7

Nogle gode idéer til at kunne gøre dette over en kam. Det skal fortsat være en talværdi.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2018 - 12:49 #1
Hvilken version af Excel bruger du.

Vil det altid være sådan at 10 skal returneres som 10 og aldrig som 1, 0
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2018 - 13:00 #2
excel fra office 365, hedder den 2016?

Og ja 10 skal altid være 10 og ikke 1,0

Der vil altid stå et 0 i talrækken, medmindre det hører til 10.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2018 - 13:02 #3
.... Der vil altid stå et 0 i talrækken, medmindre det hører til 10......

Ikke forstået
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2018 - 13:08 #4
undskyld " der vil aldrig stå et 0"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2018 - 13:14 #5
Kan der være andre tilfælde end 10 hvor to eller flere cifre skal samles til ét tal, for eksempel 11, 12, 100, 101 og så videre.

To eksempler er for lidt til at få en ordentlig forståelse af opgaven. Hvad med at uploade en fil og give flere eksempler på ønskede resultater?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2018 - 13:19 #6
Der er kun cifrene 1-10.

Må ikke oploade data nogen steder desværre. Ej heller udklip

De står i rækkefølge fra laveste værdi til højeste værdi.

Der er mellem 1 og 7 tal der skal adskilles med komma, mellem cellerne.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2018 - 14:21 #7
Er det noget i den her retning.
Jeg har dog ikke lige i dette øjeblik fundet en løsning på 10-problemet.

https://www.dropbox.com/s/8y5oqzeq1j3bi6h/SplitNumber.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
20. april 2018 - 15:27 #8
Avatar billede jens48 Ekspert
20. april 2018 - 22:21 #9
Du skriver at resultatet stadig skal være et tal. Det kan ikke lade sig gøre da et tal ikke kan indeholde to eller flere kommaer. Men bortset fra det, kan denne makro måske bruges. Den skal nok rettes lidt til hvis tallene ikke står i kolonne A begyndende i række 1. Resultatet kommer i kolonne B

Sub Komma()
Dim LastRow As Long
Dim B, L, R As Integer
Dim C, S As String
LastRow = Range("A65536").End(xlUp).Row
For R = 1 To LastRow
L = Len(Cells(R, 1))
C = Cells(R, 1)
S = ""
For B = L To 2 Step -1
If Mid(C, B, 1) = 0 And Mid(C, B - 1, 1) = 1 Then
S = Mid(C, B, 1) & S
Else
S = "," & Mid(C, B, 1) & S
End If
Next
Cells(R, 2) = Left(Cells(R, 1), 1) & S
Next
End Sub
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 09:44 #10
Tak for de gode svar!

Vedr. version #7 og #8 ser det rigtig godt ud. Kan man undgå at "hjælpecellerne" er synlige. Dataene skal indlæses i et statistikprogram. (kan dog nok finde en med forstand på statistikprogrammet der kan få det til at læse "Udenom" hjælpecellerne hvis det er).

Vedr svar #9 skal jeg lige ha hjælp her lokalt ift hvordan jeg anvender sådan en formelrække i excel.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 09:45 #11
Vedr. #8 Hvordan er det udført?
Avatar billede jens48 Ekspert
23. april 2018 - 10:17 #12
Angående makroen: Højreklik på fanebladet og vælg Vis Koder. Sæt makroen ind der, og kør den
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 10:20 #13
@Gitte

Hjælpecellerne kan sagtens gøres usynlige (eller flyttes til et sted ude af syne).

Før jeg gør noget - hvad mener du med dit spørgsmål i #11?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 10:30 #14
#12

Super det var ikke så svært:-)

Men jeg får kommaerne mellem bogstaverne i rækkeoverskrifterne og ikke mellem tallene. Hvor i formlen ændrer jeg dette?

Har oprette et "Legeark" med fiktive tal ift. hvordan data ser ud. Kan jeg vedhæfte/Sende det?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 10:40 #15
Vedr #13

Blot hvordan man får separeret tallene for derefter at samle den i samme celle igen med komma imellem? Altså hvordan hjælpecellerne dannes?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 11:05 #16
Her er en fil hvor jeg har reduceret antallet af hjælpeceller (to kolonner) og flyttet dem til kolonne BA og BB. Du kan se hvordan tallene er separeret og derefter samlet igen i formlerne i kolonne BA. Formlerne i kolonne BA er matrixformler. Jeg går ud fra du kender den slags formler. Hvis ikke, så kom igen.

Husk at hjælpecellerne skal starte i samme række som der hvor dine tal starter.

https://www.dropbox.com/s/wqzrcd6sicre5bv/SplitNumber_3.xlsm?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 11:22 #17
Vedr#16

Ok det hjalp at downloade excel filen - så kunne jeg se formlerne (Kom ikke frem dropbox visningen:-))

Jeg er ikke kendt ed matrixformler, men har lige læse ganske kort om hvad det er. Kan man kopiere formlen og trække den ned over rækkerne, på samme måde som "alm.formler" i excel?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 11:59 #18
Den første matrixformel skal indtastes på følgende måde: Hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter, i stedet for som normalt bare at trykke på Enter.
Hvis du gør det korrekt vil Excel sætte tuborg-parenteser omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste disse parenteser manuelt. Det vil bare føre til, at Excel opfatter det hele som tekst og ikke som en formel. Når du har indtastet den første matrixformel korrekt kan du kopiere til andre celler på helt normal måde.
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 12:22 #19
Lige et spørsmål mere, hvis det er ok?

I formlen vil jeg gerne slette den del med YES/NO, hvor meget fjerner jeg fra formlen?

Og tallene i fx celle C4 og BA4 ser ens ud. Jeg kan se formlerne er forskellige. Hvad sker der i BA4?

Hvis det kan hjælpe dig, er dette en fiktiv kopi af hvordan mine data er opstillede:
ID    A    B    C    D    E
Week1    0    10    78    210    27
Week2    9    3    78    107    27
Week3    9    110    8    2    27
Week4    9    110    78    13    2,7
Week5    9    110    78910    12    2
Week6    9    .    78    12    2
Week7    .    0    89    0    0
Week8    .    0    8    10    0
Week9    9    7    789    1    27
Week10    10    110    77    1    2
Week11    9    110    7,7,1,0    0    2
Week12    9    110    10    10    2
Week13    9    .    7810    1    2
Week14    9    110    8    1    0
Week15    0    0    7810    7    8
Week16    .    .    .    .    .
Week17    9    10    7    10    2
Week18    9    10    10    0    7
Week19    9    1,1,0    78    10    2

Jeg har 41 uger og 560 ID numre....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 13:10 #20
Hvad er problemet med Yes/No kolonnen.
Nuvel, her er en fil hvor hjælpekolonnen er fjernet (men det bliver formlen bestemt ikke nemmere forståelig af).

https://www.dropbox.com/s/9qqcdqsytnmyjmx/SplitNumber_4.xlsm?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 13:19 #21
Filen uploadet i #20 dur ikke. Se venligst bort fra den. Kan du ikke bruge den jeg uploadede i #16?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 13:33 #22
Jo kan godt bruge den i #16.

Det er nok bare fordi jeg ikke forstå yes/no:-) Jeg har jo ikke noget "svar"/nogen kolonne der hedder yes/no. Så når jeg anvender matrixen skal jeg jo have erstattet med noget andet....
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
23. april 2018 - 14:50 #23
Det er lidt svær hvis du ikke er i stand til at analysere formlerne. Der er jo ikke noget skjult, så du skulle være i stand til at "afkode" dem ved at bruge Formelrevision.

Her er endelig en udgave helt uden hjælpekolonner, men her er formlen stort set umulig at analysere.

https://www.dropbox.com/s/52fsts0rbfndxzr/SplitNumber_5.xlsm?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2018 - 15:01 #24
Tusind tak for hjælpen -uanset forståelsesniveau er jeg blevet klogere i dag:-)