Avatar billede tifojuve Juniormester
14. maj 2018 - 14:29 Der er 8 kommentarer

Udvide Range i Pivot-tabel, så der er data fra 2 forskellige Excel-filer

Jeg sidder med en Pivot-tabel som jeg ikke selv har lavet. Tabellen får data fra en anden Excel-fil.

Til højre for Pivot-tabellen er der en række kolonner, hvor folk skriver kommentarer til den pågældende række. Når der sorteres i tabellen følger disse kommentarer ikke med, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en løsning at føje kommentar-kolonnerne til Pivot-tabellens Range (husker ikke hvad det hedder på dansk...).

Kan dette være en løsning og, i givet fald, hvordan gør man?
Avatar billede kim1a Ekspert
14. maj 2018 - 16:08 #1
I design under pivot tabel menuen bør der være en data range som blot skal udvides.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. maj 2018 - 16:11 #2
Ah, det går lige op for mig at kommentarerne står ved siden af pivot'en, ikke ved siden af dataen. Glem hvad jeg sagde. Du kan enten:
1) indføje kommentarerne direkte i dataen og se om den løsninger kommer til at virke
2) Lave kommentarfeltet som en opslag der så skrives andetsteds. Således at kommentar til data-felt 5 står i en separat tabel og felterne ved siden af pivoten blot er opslag mod denne tabel - så vil korrekt kommentar stå ud for korrekt felt uanset om det er line 5 eller 8.
Avatar billede tifojuve Juniormester
14. maj 2018 - 16:12 #3
Hej kim1a.

Det er der ganske rigtigt. Her står der en sti til et andet ark. Jeg vil gerne tilføje nogle kolonner fra dette ark til den range. Hvordan gør jeg det? Jeg har prøvet at skrive et + efter stien og så tilføje det område jeg vil have med, men det fungerede ikke.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. maj 2018 - 21:36 #4
Du skal tilrette kolonnebogstavet - men husk at der skal være overskrifter i tabellen, så hvis arket på den anden sti har tomme kolonner imellem giver det problemer.
Avatar billede tifojuve Juniormester
15. maj 2018 - 09:35 #5
Hej igen.

Jeg er ikke helt med på den med kolonnebogstavet... Lige nu henvises der i "Table/Range:" til en sti (på et fællesdrev), en Excel-fil, en fane i denne fil, samt til ca. 100.000 rækker og små 50 kolonner. Efter alt dette har jeg skrevet:

+'Denne fane'!$Z$8:$AZ$9999

men det fungerer ikke. Det ser ud til at den leder efter ovenstående i den første sti, men det skal den ikke... JEg har prøvet at skrive ovenstående FØR stien (efterfulgt af et plus), men her bliver jeg mødt af et "Reference isn't valid".

Jeg gætter på at der er noget jeg mangler at skrive?
Avatar billede kim1a Ekspert
15. maj 2018 - 10:10 #6
Du kan ikke have pivoten til at hive data fra to forskellige steder. Enten skal dataen ligge samlet i det ark du omtaler sådan:
Table/Range:" til en sti (på et fællesdrev), en Excel-fil, en fane i denne fil, samt til ca. 100.000 rækker og små 50 kolonner.

Alternativt skal du ud i den løsning jeg nævnte i #2 (andet punkt)

Det er sikkert fordi jeg misforstår dig, men jeg troede at du kunne lave små 50 kolonner om til små 51 kolonner, men det må jo være fordi jeg som sagt misforstår hvor din data ligger.
Avatar billede tifojuve Juniormester
15. maj 2018 - 11:00 #7
Du kan ikke have pivoten til at hive data fra to forskellige steder

Nå for pokker. Det var ellers netop det jeg ville, da mine data ligger i et andet ark :)

Den løsning med at skrive kommentarer et andet sted og hente dem ind ved siden af  pivot'en er god, men det kræver nok for meget disciplin af den enkelte bruger. Det fordrer vel også en form for spejling af et par kolonner fra pivot'en, så man er sikker på at man skriver sin kommentar på den korrekte række?

Jeg tror humlen er, at der ikke findes nogen åbenlys, velegnet metode.
Avatar billede kim1a Ekspert
15. maj 2018 - 11:23 #8
Ja enig - det giver besvær uanset. Kan du ikke skrive i original-arket? Altså overføre kommentarerne dertil?