Avatar billede Pletz123 Mester
11. juni 2018 - 21:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tomme celler skal ikke læses af formel

Jeg har et tipsskema med et antal kampe, hvor jeg løbende kan indtaste en kamps score i fx celle I5 og J5. Kampens tipstegn vil så automatisk fremgå af celle L5, hvor jeg har indsat denne formel:
=HVIS(I5>J5;1;HVIS(I5=J5;"X";2))
Jeg har så de medvirkende tipperes tipstegn indtastet i nogle efterfølgende kolonner, og har i nogle skjulte rækker derunder indsat et skema, som tæller hvor mange rigtige den enkelte spiller har. Fx har celle N31 denne formel:
=HVIS(N5=$L$5;1;0)
Mit problem er, at et tippet X vil tælle som en rigtig før kampen overhovedet er spillet, fordi den øverste formel jo bl.a. siger at hvis I5=j5 så skal der stå et X i celle L5. Og det gør den ligemeget om der står 0 og 0 i celle I5 og J5, eller slet ikke står noget.
Kan man skrive den øverste formel, så den først viser et X i celle L5, når der i I5-J5 er indtastet 0-0 (eller 1-1, 2-2, …), men ikke når der ikke er indtastet noget?
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juni 2018 - 22:16 #1
=HVIS(OG(I5<>"";J5<>"");HVIS(I5>J5;1;HVIS(I5=J5;"X";2));"")
Avatar billede Pletz123 Mester
11. juni 2018 - 22:45 #2
Super! Lige i øjet! Tak for det!
Avatar billede store-morten Ekspert
11. juni 2018 - 22:58 #3
Velbekomme
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. juni 2018 - 11:32 #4
Et andet bud:

=HVIS(I5>J5;1;HVIS(J5>I5;2;HVIS(OG(I5<>"";J5<>"");"X";"")))