Avatar billede Newbie Mester
11. juli 2018 - 11:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Regler i excel

Hejsa..

Jeg arbejder på et excel ark, hvor et bestemt felt SKAL udfyldes af brugeren.
Kan jeg lave en regel der sikrer at der ikke kan printes/gemmes inden det pågældende felt er udfyldt?
Eller hvordan kan jeg sikre mig at brugeren tvinges til at udfylde feltet?¨

Mvh. Thomas
Avatar billede finb Ekspert
11. juli 2018 - 11:54 #1
mnjaa, det er fristende at sige
Validering <> "", (forskellig fra tom),
men cellen fødes jo tom.
Men du kan farve cellen i betinget formattering
-eller andre celler-
hvis cellen er tom.
Ellers skal vi over i VBA ?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
11. juli 2018 - 12:12 #2
Det kan nærmest ikke lade sig gøre...

Bedste bud er, at lave en VBA kode, der kontrollere for dette, men brugeren kan enten ikke have makroer aktiveret, eller kan vælge ikke at køre makroer i den aktuelle regnearksfil.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
11. juli 2018 - 15:44 #3
En tanke herfra, som jeg måske ikke har belæg for:

Feltet der skal udfyldes er det eneste ulåste felt.
Ved feltet står en forklaring: "Først når du har udfyldt dette
felt får du koden til at åbne arket!

Når feltet udfyldes åbnes de andre - eller måske gives koden til
arket fri, når feltet er udfyldt?