Avatar billede Bhlas Novice
17. juli 2018 - 14:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vægtet gennemsnit HVIS

Hej alle,

Jeg har en udfordring med at finde den korrekte formel, og håber I kan hjælpe mig. Forestil jer følgende.

Kolonne A: Firmagruppering
Kolonne B: Firmanavn
Kolonne C: Produkt
Kolonne D: Mængde
Kolonne E: Pris

Jeg vil gerne have udregnet den gennemsnitlige pris, hvilket naturligvis er pris x mængde divideret med totale mængde.
Forestil jer eksempelvis at værdien i kolonne A, B og C er den samme. Der er dog to salg af det her produkt; ét salg på 100 og ét salg på 1.000.
De 100 er solgt til 25, mens de 1.000 er solgt til 30.
Middelværdien (formlen MIDDEL) vil give mig 27,5 men det vægtede gennemsnit er jo 29,5.
Alt ovenstående kan jeg regne ud ved at benytte SUMPRODUKT-formlen, men min anke går på om ikke jeg kan inkludere en HVIS-formel, således det vægtede gennemsnit beregnes ud fra et givent kriterie, og ikke sådan at jeg skal sidde og vælge hvilke celler der skal inkluderes i beregningen.

Giver det mening det jeg siger?
Ellers må I endelig sige til :)

På forhånd mange tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. juli 2018 - 15:12 #1
Hvis du har dine data i A1:F6 (med overskrifter i række 1), så prøv:

=SUMPRODUKT((C2:C6="kriterie")*D2:D6*E2:E6)/SUMIHVISER(D2:D6;C2:C6;"kriterie")

(forudsat dit kriterie findes i E2:E6)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. juli 2018 - 15:26 #2
Rettelse:

(forudsat dit kriterie findes i C2:C6)
Avatar billede Bhlas Novice
18. juli 2018 - 11:51 #3
Yes, den sidder lige i skabet. Fedt!
I det nævnte eksempel har jeg søgt på et givent kriterie i kolonne C (produkt).
Hvad nu hvis jeg gerne vil skære på både produkt OG et givent firma?

Tænkt eksempel; jeg sælger meget af produkt 1 og produkt 2.
Jeg vil gerne finde den vægtede gennemsnitspris på produkt 1, hvilket jeg har gjort med ovenstående metode. Men nu vil jeg gerne finde det vægtede gennemsnit af produkt 1 som er solgt til præcis dét firma?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. juli 2018 - 12:24 #4
=SUMPRODUKT((B2:B6="firmavnkriterium")*(C2:C6="produktnavnkriterium")*D2:D6*E2:E6)/SUMHVISER(D2:D6;B2:B6;"firmavnkriterium";C2:C6;"produktnavnkriterium")